Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. więcej informacji
EN
06 07

II dzień Festiwalu EtnoKraków/Rozstaje

Wieczór rozpoczął się solowym wykonaniem pieśni kurpiowskich przez Adama Struga, a następnie w ramach Koncertu Wolności na scenie pojawiła się międzynarodowa orkiestra Grzecha Piotrowskiego z projektem „One World” łączącym świat muzyki improwizowanej z inspiracjami muzyką różnych stron świata. Na finał – gwiazda muzyki łączącej elektro i świat arabski, czyli Omar Souleyman!
Puszcza Zielona

Muzyka kurpiowska wyróżnia się w folkowym krajobrazie choćby wykorzystaniem skal, jakie nie występują w muzyce pozostałych regionów Polski. Kurpiowskie pieśni leśne cechuje również unikatowy język opowieści, niezwykle liryczny i obrazowy. Adam Strug zaprezentował kilkanaście z nich a capella w czasie solowego występu otwierającego drugi wieczór festiwalu. Co więcej, niektóre wykonał w kilku wariantach, wskazując ich przypisanie do konkretnej lokalnej społeczności. Artysta wspomniał o istniejących grupach śpiewaczych – żeńskich, praktykujących do dziś, jak również męskich, obecnych na Kurpiach do lat 90. Ostatnim utworem koncertu była właśnie jedna z pieśni leśnych zaliczanych do repertuaru męskiego.

One World / Koncert Wolności

Pomost między Polską i Bliskim Wschodem stworzył Koncert Wolności poprowadzony przez Grzecha Piotrowskiego. Ten saksofonista, kompozytor, improwizator, producent muzyczny, podróżnik i miłośnik tradycji od lat konsekwentnie rozwija projekt pod nazwą World Orchestra. Do udziału w nim zaprasza wybitnych przedstawicieli zarówno sceny jazzowej, jak i muzyki źródeł. W Muzeum Inżynierii Miejskiej przenieśliśmy się do świata zbudowanego z dźwięków subtelnych, to znów energetycznych, opartych na wpływach z różnych części globu. Na scenie obok lidera znaleźli się muzycy z Polski, jak również z Syrii i Jemenu. Synteza tradycyjnych polskich pieśni, ognistych improwizacji, bliskowschodnich melodii i rytmów doskonale zobrazowała muzyczną ideę ujętą w nazwie projektu – „One World”.

Taneczne etnoelektro

Tuż po zmroku celem naszej muzycznej podróży stała się Syria, a sceną zawładnął jeden z najbardziej rozpoznawalnych muzyków tego kraju – Omar Souleyman. Postać intrygująca, muzyk, który dzięki tanecznym elektronicznym brzmieniom przybliża odbiorcom z całego świata muzykę arabską, w szczególności syryjską. Jeden z najbardziej roztańczonych koncertów tegorocznej edycji festiwalu EtnoKraków/Rozstaje znalazł swoją kontynuację w klubie Alchemia: gdzie dzięki energii muzyków (Lua Preta, MLDVA) i didżejskim setom (Kfjatek, Eta Hox) festiwalowa Noc Tańca pod znakiem etno-electro wybrzmiewała do godzin porannych.