Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. więcej informacji
EN
27 06

Inspiracje. Druga scena Festiwalu EtnoKraków/Rozstaje 2017

Jedną z głównych idei Festiwalu EtnoKraków/Rozstaje jest prezentacja artystów z różnych stron świata, którzy czerpiąc bezpośrednią inspirację z muzyki tradycyjnej potrafią wyrazić swoją fascynację współczesnym językiem – mądrym i zrozumiałym dla szerokiego kręgu słuchaczy. Wyrazem takiej fascynacji będzie jedna z dwóch festiwalowych scen – Inspiracje, która stanowi przykład szukania własnego muzycznego głosu pozostającego w zachwycie nad muzyką tradycyjną, ale też sięgającego po współczesne środki artystycznej wypowiedzi. Tegoroczny festiwal odbędzie się w dniach od 5 do 8 lipca i będzie wyjątkowym spotkaniem tradycji z nowoczesnością, a występy artystów odczytamy w kontekście Listy Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości UNESCO.
Scena Inspiracje to wyraz niesłabnącego natchnienia płynącego z przeszłości, a zarazem potrzeba indywidualnej ekspresji, własnej emocji. Dzięki odwoływaniu się do szeregu muzycznych stylów i gatunków – także do nowoczesnych środków artystycznego wyrazu – a czasami także dzięki wizjonerskiemu łączeniu w jedno rozmaitych tradycji (bywa, że pochodzącymi z odległych zakątków świata) staje się atrakcyjna dla słuchaczy, komunikatywna, wielobarwna. Nie traci przy tym naturalności, emocjonalności i silnych związków z tradycją. Bywa ona zazwyczaj wyrazem szczególnej wrażliwości, ale też odwagi i pomysłowości twórców. Jest bowiem zazwyczaj autorską, głęboko przemyślaną artystyczną wizją – czasami skłaniającą do zadumy, czasami do bezpretensjonalnej zabawy.

Tę głęboką mądrość sceny Inspiracje - filozofię, która pełnymi garściami czerpie z dokonań przodków, oddając im szacunek poprzez własną w pełni autorską współczesną interpretację, najlepiej uobecniać będą na Festiwalu EtnoKraków/Rozstaje 2017:
  • Gulaza (5 lipca, g. 21 Kościół Św. Katarzyny), odwołujący się do pasjonującego dziedzictwa pieśni jemeńskich kobiet
  • Jorgos & Antonis Skolias (5 lipca, g. 23.30, Strefa, Ul. Św. Tomasza 31), w programie Kolos, w rodzinnym dialogu i improwizacji, we własnej wizji muzyki świata
  • Katarína Máliková / Pustvopol (6 lipca, g. 18, Kościół Św. Katarzyny), znakomita i zachwycająca, młoda słowacka artystka
  • Gurdjieff Ensemble (6 lipca, g. 19.30, Kościół Św. Katarzyny), zespół sięgający do twórczości ormiańskiego mistyka Georgija Gurdżijewa, ale też kompozytora, etnomuzykologa i księdza Komitasa Vardapeta
  • Pulkkinen - Räss - Sadovska (6 lipca, g. 22.15 Strefa, Ul. Św. Tomasza 31), fascynujące trio wybitnych pieśniarek z Finlandii, Szwajcarii i Ukrainy
  • Sutari (6 lipca, g. 23.30, Strefa, Ul. Św. Tomasza 31), jedna z rewelacji polskiej sceny folkowej  ostatnich lat w premierowym programie z nowej płyty Osty
  • Karolina Cicha & Bart Pałyga (7 lipca, g. 19, Plac Wolnica), cenieni nie tylko na folkowym rynku artyści z materiałem z nowego albumu Płyta tatarska
  • Elida Almeida (7 lipca, g. 20.15, Plac Wolnica), dynamiczna i liryczna wokalistka z Wysp Zielonego Przylądka
  • Joanna Słowińska, pierwsza dama polskiego folku i projekt Archipelag_2 z gościnnym udziałem fińskiej pieśniarki Outi Pulkkinen (7 lipca, g. 21.30, Plac Wolnica)
  • Ania Broda (8 lipca, g. 19, Alchemia, Ul. Estery 5), artystka znana z kapeli Brodów przedstai utwory z Warmii z jej pięknej płyty Thousand Lakes
  • Dikanda (8 lipca, g. 20.15, Plac Wolnica), jeden z najbardziej dynamicznych przedstawicieli polskiego etno, zawsze świetnie przyjmowany podczas koncertów


Dziś dźwięki otaczają nas ze wszystkich stron. Niewiele jednak jest w tym powszechnym szumie prawdziwie przejmującej muzyki. Również dlatego, również PO TO jest Festiwal Etno Kraków Rozstaje. Po to, by znaleźć dobre miejsce dla tej twórczości, która często nie może się przebić do uszu słuchaczy – a jest tego godna. Ale i po to, by słuchaczom zaoferować twórczość komunikatywną, pełna wdzięku i blasku, a przy okazji jakże odległą od komercyjnej, popowej sztampy.