Ta strona używa plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia zindywidualizowanych usług oraz tworzenia statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia w opcjach Twojej przeglądarki. więcej informacji
EN
KUP BILET

Kalendarium

30 czerwca niedziela

11:00Wasztaty muzyczne dla dzieci i rodziców Scena przy Galerii Kazimierz

Koncert i warsztaty polskich tańców tradycyjnych


Muzycy zespołu Pokrzyk spotkali się w Krakowie i choć każdy z nich pochodzi
z innej bajki, trzymają się razem. Połączyła ich fascynacja tradycyjną muzyką taneczną oraz obrzędową z Polski i innych stron. Patronuje in pokrzyk - wilcza jagoda, tajemnicza roślina spokrewniona z mandragorą. Szekspir pisał, że to “roślina, od której zmysły durzeją”. Podobno właśnie dzięki pokrzykowi czarownice mogły latać na swoich miotłach… Co usłyszycie w tanecznym transie? Melodie z miejsc pochodzenia członków kapeli. Wygrzebane
ze starych zapisków lub zebrane po wioskach. Blisko-odległe opowieści
z Białorusi; pieśni z podmokłych mazurskich krajobrazów; żywe, a zarazem wzruszające melodie z Rzeszowszczyzny; przykurzony repertuar z okolic Krakowa, a także? Hmmm… Nie chcą zdradzić wszystkiego. Spróbujcie odgadnąć sami. Pokrzykiwanie w trakcie wirowania mile widziane!

wstęp wolny
2 lipca wtorek

11:00Warsztaty pieśni serbskich warsztaty klub Strefa

Przed nami warsztaty pieśni serbskich z jedną z najbardziej cenionych i szanowanych postaci współczesnej kultury Bałkanów, nie tylko Serbii. Svetlana Spajić jest bowiem jednym z czołowych autorytetów w dziedzinie dawnych, przekazywanych ustnie tradycji wokalnych tej części Europy.

Svetlana Spajić poświęciła się badaniom nad unikatową techniką i ornamentyką mikrotonowego śpiewu a capella. Podróżując po Bałkanach, uczyła się metodą Mistrz-uczeń od najstarszych wiejskich śpiewaków. Swoje dwudziestopięcioletnie doświadczenie, Spajić przekształciła w Svetlana Spajić Group – działający w Belgradzie kobiecy zespół, często zapraszający do udziału w swoich koncertach wiejskich śpiewaków. Spajić prowadzi warsztaty i wykłady na temat serbskiej kultury tradycyjnej i śpiewu zarówno w kraju, jak za granicą, będąc regularnie zapraszaną do współpracy przy międzynarodowych działaniach artystycznych czy przez akademie muzyczne na świecie. Svetlana Spajić współpracowała z najlepszymi światowymi śpiewakami ludowymi, jak: Hronis Aidonidis, Domna Samiou, Yanka Rupkina, Stella Chiweshe. Innymi wartymi wspomnienia są artyści z pola muzyki i sztuki nowoczesnej i awangardowej: Marina Abramovic, Robert Wilson, Zeitkratzer, Sainkho Namtchylak, Antony, William Basinski, Urs Leimgruber, Boris Kovač.

Na szeroki, różnorodny i wymagający repertuar grupy Svetlany Spajic składają się m.in. najstarsze tradycyjne serbskie formy, takie jak choćby potresalica czy kantalica. Grupa występowała z wielkim powodzeniem na scenach całego świata od Concertgebouw Amsterdam, przez Wiener Konzerthaus, po Taipei National Concert Hall, na festiwalach tradycyjnej polifonii, folku i world music. Świetnie przyjmowano jej płyty. Od 2011 roku członkinie grupy są częścią spektaklu teatralnego „Życie i śmierć Mariny Abramović” autorstwa amerykańskiego wizjonera Roberta Wilsona.

Międzynarodowe uznanie przyniosła zespołowi wierność dawnym zasadom tradycyjnego śpiewu i rewelacyjne, bezkompromisowe, emocjonalne koncerty.

 

Svetlana Spajić – Latinović – śpiew

Marija Mersnik – śpiew

Jovana Lukić – śpiew

Ana Mratinković – śpiew

 

Udział w cyklu warsztatów 2-3.07.19 - 150zł/os.

rezerwacje: etnokrakow@rozstaje.pl 

liczba miejsc ograniczona

Wydarzenie odbędzie się w klubie Strefa (ul. św. Tomasza 33)

 

Bilety

15:00Warsztaty pieśni serbskich warsztaty klub Strefa

Przed nami warsztaty pieśni serbskich z jedną z najbardziej cenionych i szanowanych postaci współczesnej kultury Bałkanów, nie tylko Serbii. Svetlana Spajić jest bowiem jednym z czołowych autorytetów w dziedzinie dawnych, przekazywanych ustnie tradycji wokalnych tej części Europy.

Svetlana Spajić poświęciła się badaniom nad unikatową techniką i ornamentyką mikrotonowego śpiewu a capella. Podróżując po Bałkanach, uczyła się metodą Mistrz-uczeń od najstarszych wiejskich śpiewaków. Swoje dwudziestopięcioletnie doświadczenie, Spajić przekształciła w Svetlana Spajić Group – działający w Belgradzie kobiecy zespół, często zapraszający do udziału w swoich koncertach wiejskich śpiewaków. Spajić prowadzi warsztaty i wykłady na temat serbskiej kultury tradycyjnej i śpiewu zarówno w kraju, jak za granicą, będąc regularnie zapraszaną do współpracy przy międzynarodowych działaniach artystycznych czy przez akademie muzyczne na świecie. Svetlana Spajić współpracowała z najlepszymi światowymi śpiewakami ludowymi, jak: Hronis Aidonidis, Domna Samiou, Yanka Rupkina, Stella Chiweshe. Innymi wartymi wspomnienia są artyści z pola muzyki i sztuki nowoczesnej i awangardowej: Marina Abramovic, Robert Wilson, Zeitkratzer, Sainkho Namtchylak, Antony, William Basinski, Urs Leimgruber, Boris Kovač.

Na szeroki, różnorodny i wymagający repertuar grupy Svetlany Spajic składają się m.in. najstarsze tradycyjne serbskie formy, takie jak choćby potresalica czy kantalica. Grupa występowała z wielkim powodzeniem na scenach całego świata od Concertgebouw Amsterdam, przez Wiener Konzerthaus, po Taipei National Concert Hall, na festiwalach tradycyjnej polifonii, folku i world music. Świetnie przyjmowano jej płyty. Od 2011 roku członkinie grupy są częścią spektaklu teatralnego „Życie i śmierć Mariny Abramović” autorstwa amerykańskiego wizjonera Roberta Wilsona.

Międzynarodowe uznanie przyniosła zespołowi wierność dawnym zasadom tradycyjnego śpiewu i rewelacyjne, bezkompromisowe, emocjonalne koncerty.

 

Svetlana Spajić – Latinović – śpiew

Marija Mersnik – śpiew

Jovana Lukić – śpiew

Ana Mratinković – śpiew

 

Udział w cyklu warsztatów 2-3.07.19 - 150zł/os.

rezerwacje: etnokrakow@rozstaje.pl 

liczba miejsc ograniczona


 

 Wydarzenie odbędzie się w klubie Strefa (ul. św. Tomasza 33)

 

Bilety

16:00Warsztaty krakowiaka dla dzieci i rodziców warsztaty Nowohuckie Centrum Kultury

Katarzyna Chodoń (Polska)

Katarzyna Chodoń (vel Pani od Muzyki) jest folklorystką; na co dzień uczy dzieci i dorosłych o zwyczajach oraz tradycjach muzycznych i tanecznych, przede wszystkim regionu krakowskiego. Zajęcia prowadzi często wraz z muzykantami – wraz z kapelą gra tradycyjną muzykę krakowską, a także animuje uczestników poprzez prowadzenie zabaw, tańców, a także wspólny śpiew. Dzięki tej formie warsztatowicze mają szansę poznać kulturę tradycyjną wszystkimi zmysłami, a także włączyć się w tworzenie autentycznej muzyki, która powstaje w ich obecności.

Współpracuje m.in. z Muzeum Etnograficznym w Krakowie (Domowe Muzykowanie i Wstęp do Rozśpiewu), ze Stowarzyszeniem Rozstaje i klubem Strefa (cykliczne Warsztaty krakowiaka) Małopolskim Centrum Kultury "Sokół" w Nowym Sączu (Mateczniki Tradycji), oraz Fundacją Orliczko (Mały Kolberg  Małpolska). 
W ramach tegorocznej odsłony EtnoKraków/Rozstaje warsztaty poprowadzi we współpracy i ze wsparciem kapeli Raraszek.

 

Raraszek (Polska)

Obszar zainteresowań muzycznych kapeli Raraszek to region historycznej Małopolski. Mieszkający w Krakowie członkowie zespołu kompletują repertuar w oparciu o zapisy Oskara Kolberga, a także jeżdżą do okolicznych śpiewaków i instrumentalistów, oraz przesłuchują lokalne archiwa muzyczne. Zespół stara się grywać w możliwie jak najbardziej autentycznej konwencji, to znaczy: do tańca. Szczególnie upodobali sobie melodie z północnych oraz południowo-wschodnich rubieży terytorium Krakowiaków, noszące najbardziej charakterystyczne cechy muzyki tanecznej, niescenicznej, niestylizowanej. Repertuar kapeli to głównie krakowiaki, walczyki, polki i oberki.  W trakcie ich koncertów i potańcówek w kilka chwil można nauczyć się prostych kroków tańców tradycyjnych, by potem swobodnie bawić się przy muzyce wraz z innymi tancerzami. 
Grupa jest laureatem konkursu Stara Tradycja 2018 oraz przeglądu Krakowski Wianek w Szczurowej w 2018. Na zeszłoroczną, 20. edycję Festiwalu EtnoKraków/Rozstaje, kapela specjalnie przygotowała repertuar żydowski, wybrany ze zbiorów Oskara Kolberga i kolekcji Muzyki Odnalezionej (spotkanie z prof. Andrzejem Bieńkowskim i pokaz filmu: Muzyka żydowska w pamięci wiejskich muzykantów). Zespół do tej pory koncertował również (m.in.) podczas festiwalu Wszystkie Mazurki Świata w Warszawie, a także w klubie Tyndyryndy w ramach Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą.

 

Maria Stępień – skrzypce

Darya Butskaya – skrzypce

Katarzyna Chodoń – śpiew, taniec

Aleksander Kwietniak – klarnet

Arkadiusz Szałata – basy

 

Wstęp wolny.

Bilety

20:00warsztaty bluesa warsztaty klub Strefa

prowadzenie: The Swing Experience

bielty: 10 zł bezpośrednio przed warsztatami

 

 Wydarzenie odbędzie się w klubie Strefa (ul. św. Tomasza 33)

Bilety

20:00Bursztynowe drzewo - Art Color Ballet Nowohuckie Centrum Kultury

 
Spektakl "Bursztynowe drzewo" to motto tegorocznej edycji festiwalu. Widowisko inspirowane jest pradziejami i wędrówkami ludów przemierzających Europę, będących protoplastami współczesnych mieszkańców ziem polskich.To opowieść o naszym pochodzeniu, formowaniu się rodzimej społeczności pod wpływem i w kontekście innych kultur, kształtujących się w ten sposób wartości duchowych i materialnych. 
 
Tak rozczytywana geneza wymaga sięgania do różnorodnych źródeł; odwołuje się do aspektów historycznych, archeologicznych i etnograficznych, jak również – do współistniejących z nimi od zawsze – mitów, baśni i legend, bez których nie istniałaby kultura i tradycja w swym obecnym kształcie.
Tych, którzy znają dotychczasowe produkcje Art Color Ballet z pewnością nie trzeba przekonywać, że w wykonaniu tego zespołu połączenie tańca, muzyki na żywo, śpiewu, wizualizacji i bodypaintingu, każdorazowo wprowadza publiczność w niewyobrażalny wprost świat wielowymiarowej, zapierającej dech w piersiach, sztuki scenicznej.

"Tu prowadzą ścieżki wydeptane przez ludy ziemi, pień jest filarem, źródła zasilają korzenie, gałęzie snują własną opowieść, każda ma swój czas i osobliwą historię. Wiatr i ptaki śpiewają melodię odległych krain; przybyły stać się opowieścią starych i nowych czasów." [Agnieszka Glińska]

"Opowieść o źródłach środkowoeuropejskiej tożsamości, echo starotestamentowych psalmów, "Pieśni nad pieśniami", romskich pieśni drogi; nadwiślański krajobraz nieoczywisty: z poblaskiem kopuł cerkiewnych w tle, pobrzękiem monet, horyzontem krainy Kalevy w oddali. Bursztynowy szlak i drzewo. Opowieść o walce, nadziei i potrzebie miłości." [Jan Słowiński]


Art Color Ballet / Bursztynowe drzewo

Agnieszka Glińska – scenariusz, reżyseria, choreografia
Jan Słowiński – teksty
Stanisław Słowiński – muzyka
Joanna Słowińska – śpiew
Karol Śmiałek – śpiew, recytacje
współpraca przy choreografii: Gabor Halasz, Anna Karabela
tancerze, plastycy: Art Color Ballet
muzycy: Stanisław Słowiński Quintet w/Strings
wizualizacje i animacja: Szymon Kamykowski, Piotr Słodkowicz
współpraca przy scenografii: Joanna Łaksa

Bilety: 80zł kasa NCK oraz portal biletyna.
 

Spektakl trwa 90 min - bez przerwy.
Bilety

21:00NOC TAŃCA / blues klub Strefa

The Swing Experience / Nika Aremikh Quartet

 

The Swing Experience to międzynarodowa inicjatywa edukacyjna, działająca głównie w Krakowie. Na co dzień prowadzą warsztaty oraz organizują potańcówki, na których odnajdzie się każdy, kogo interesują tańce ery klasycznego jazzu Ameryki lat 20. i 30., głównie lindy hop, balboa, blues. W ramach festiwalu Etnokraków/Rozstaje poprowadzą warsztaty w zakresie stylu fusion blues, który to dominuje na poniedziałkowych potańcówkach w klubie Strefa.

Po warsztatach odbędzie się impreza taneczna z muzyką na żywo, zapewnioną przez zespół Nika Aremikh Quartet. Skład został powołany do życia z myślą o graniu właśnie na potańcówkach. Obiecują porwać słuchaczy na inny poziom wrażliwości, gdzie emocje i ciało łączą się z dźwiękiem.

 Wydarzenie odbędzie się w klubie Strefa (ul. św. Tomasza 33)

wstęp wolny
3 lipca środa

11:00Warsztaty pieśni serbskich warsztaty klub Strefa

Przed nami warsztaty pieśni serbskich z jedną z najbardziej cenionych i szanowanych postaci współczesnej kultury Bałkanów, nie tylko Serbii. Svetlana Spajić jest bowiem jednym z czołowych autorytetów w dziedzinie dawnych, przekazywanych ustnie tradycji wokalnych tej części Europy.

Svetlana Spajić poświęciła się badaniom nad unikatową techniką i ornamentyką mikrotonowego śpiewu a capella. Podróżując po Bałkanach, uczyła się metodą Mistrz-uczeń od najstarszych wiejskich śpiewaków. Swoje dwudziestopięcioletnie doświadczenie, Spajić przekształciła w Svetlana Spajić Group – działający w Belgradzie kobiecy zespół, często zapraszający do udziału w swoich koncertach wiejskich śpiewaków. Spajić prowadzi warsztaty i wykłady na temat serbskiej kultury tradycyjnej i śpiewu zarówno w kraju, jak za granicą, będąc regularnie zapraszaną do współpracy przy międzynarodowych działaniach artystycznych czy przez akademie muzyczne na świecie. Svetlana Spajić współpracowała z najlepszymi światowymi śpiewakami ludowymi, jak: Hronis Aidonidis, Domna Samiou, Yanka Rupkina, Stella Chiweshe. Innymi wartymi wspomnienia są artyści z pola muzyki i sztuki nowoczesnej i awangardowej: Marina Abramovic, Robert Wilson, Zeitkratzer, Sainkho Namtchylak, Antony, William Basinski, Urs Leimgruber, Boris Kovač.

Na szeroki, różnorodny i wymagający repertuar grupy Svetlany Spajic składają się m.in. najstarsze tradycyjne serbskie formy, takie jak choćby potresalica czy kantalica. Grupa występowała z wielkim powodzeniem na scenach całego świata od Concertgebouw Amsterdam, przez Wiener Konzerthaus, po Taipei National Concert Hall, na festiwalach tradycyjnej polifonii, folku i world music. Świetnie przyjmowano jej płyty. Od 2011 roku członkinie grupy są częścią spektaklu teatralnego „Życie i śmierć Mariny Abramović” autorstwa amerykańskiego wizjonera Roberta Wilsona.

Międzynarodowe uznanie przyniosła zespołowi wierność dawnym zasadom tradycyjnego śpiewu i rewelacyjne, bezkompromisowe, emocjonalne koncerty.

 

Svetlana Spajić – Latinović – śpiew

Marija Mersnik – śpiew

Jovana Lukić – śpiew

Ana Mratinković – śpiew

 

Udział w cyklu warsztatów 2-3.07.19 - 150zł/os.

rezerwacje: etnokrakow@rozstaje.pl 

liczba miejsc ograniczona

 

 Wydarzenie odbędzie się w klubie Strefa (ul. św. Tomasza 33)

 

Bilety

15:00Warsztaty pieśni serbskich klub Strefa

Przed nami warsztaty pieśni serbskich z jedną z najbardziej cenionych i szanowanych postaci współczesnej kultury Bałkanów, nie tylko Serbii. Svetlana Spajić jest bowiem jednym z czołowych autorytetów w dziedzinie dawnych, przekazywanych ustnie tradycji wokalnych tej części Europy.

Svetlana Spajić poświęciła się badaniom nad unikatową techniką i ornamentyką mikrotonowego śpiewu a capella. Podróżując po Bałkanach, uczyła się metodą Mistrz-uczeń od najstarszych wiejskich śpiewaków. Swoje dwudziestopięcioletnie doświadczenie, Spajić przekształciła w Svetlana Spajić Group – działający w Belgradzie kobiecy zespół, często zapraszający do udziału w swoich koncertach wiejskich śpiewaków. Spajić prowadzi warsztaty i wykłady na temat serbskiej kultury tradycyjnej i śpiewu zarówno w kraju, jak za granicą, będąc regularnie zapraszaną do współpracy przy międzynarodowych działaniach artystycznych czy przez akademie muzyczne na świecie. Svetlana Spajić współpracowała z najlepszymi światowymi śpiewakami ludowymi, jak: Hronis Aidonidis, Domna Samiou, Yanka Rupkina, Stella Chiweshe. Innymi wartymi wspomnienia są artyści z pola muzyki i sztuki nowoczesnej i awangardowej: Marina Abramovic, Robert Wilson, Zeitkratzer, Sainkho Namtchylak, Antony, William Basinski, Urs Leimgruber, Boris Kovač.

Na szeroki, różnorodny i wymagający repertuar grupy Svetlany Spajic składają się m.in. najstarsze tradycyjne serbskie formy, takie jak choćby potresalica czy kantalica. Grupa występowała z wielkim powodzeniem na scenach całego świata od Concertgebouw Amsterdam, przez Wiener Konzerthaus, po Taipei National Concert Hall, na festiwalach tradycyjnej polifonii, folku i world music. Świetnie przyjmowano jej płyty. Od 2011 roku członkinie grupy są częścią spektaklu teatralnego „Życie i śmierć Mariny Abramović” autorstwa amerykańskiego wizjonera Roberta Wilsona.

Międzynarodowe uznanie przyniosła zespołowi wierność dawnym zasadom tradycyjnego śpiewu i rewelacyjne, bezkompromisowe, emocjonalne koncerty.

 

Svetlana Spajić – Latinović – śpiew

Marija Mersnik – śpiew

Jovana Lukić – śpiew

Ana Mratinković – śpiew

 

Udział w cyklu warsztatów 2-3.07.19 - 150 zł/ osoba

rezerwacje: etnokrakow@rozstaje.pl 

liczba miejsc ograniczona

 Wydarzenie odbędzie się w klubie Strefa (ul. św. Tomasza 33)

Bilety

16:00Warsztaty krakowiaka dla dzieci i rodziców Nowohuckie Centrum Kultury

Katarzyna Chodoń (Polska)

Katarzyna Chodoń (vel Pani od Muzyki) jest folklorystką; na co dzień uczy dzieci i dorosłych o zwyczajach oraz tradycjach muzycznych i tanecznych, przede wszystkim regionu krakowskiego. Zajęcia prowadzi często wraz z muzykantami – wraz z kapelą gra tradycyjną muzykę krakowską, a także animuje uczestników poprzez prowadzenie zabaw, tańców, a także wspólny śpiew. Dzięki tej formie warsztatowicze mają szansę poznać kulturę tradycyjną wszystkimi zmysłami, a także włączyć się w tworzenie autentycznej muzyki, która powstaje w ich obecności.

Współpracuje m.in. z Muzeum Etnograficznym w Krakowie (Domowe Muzykowanie i Wstęp do Rozśpiewu), ze Stowarzyszeniem Rozstaje i klubem Strefa (cykliczne Warsztaty krakowiaka) Małopolskim Centrum Kultury "Sokół" w Nowym Sączu (Mateczniki Tradycji), oraz Fundacją Orliczko (Mały Kolberg Małpolska). 
W ramach tegorocznej odsłony EtnoKraków/Rozstaje warsztaty poprowadzi we współpracy i ze wsparciem kapeli Raraszek.

 

Raraszek (Polska)

Obszar zainteresowań muzycznych kapeli Raraszek to region historycznej Małopolski. Mieszkający w Krakowie członkowie zespołu kompletują repertuar w oparciu o zapisy Oskara Kolberga, a także jeżdżą do okolicznych śpiewaków i instrumentalistów, oraz przesłuchują lokalne archiwa muzyczne. Zespół stara się grywać w możliwie jak najbardziej autentycznej konwencji, to znaczy: do tańca. Szczególnie upodobali sobie melodie z północnych oraz południowo-wschodnich rubieży terytorium Krakowiaków, noszące najbardziej charakterystyczne cechy muzyki tanecznej, niescenicznej, niestylizowanej. Repertuar kapeli to głównie krakowiaki, walczyki, polki i oberki.  W trakcie ich koncertów i potańcówek w kilka chwil można nauczyć się prostych kroków tańców tradycyjnych, by potem swobodnie bawić się przy muzyce wraz z innymi tancerzami. 
Grupa jest laureatem konkursu Stara Tradycja 2018 oraz przeglądu Krakowski Wianek w Szczurowej w 2018. Na zeszłoroczną, 20. edycję Festiwalu EtnoKraków/Rozstaje, kapela specjalnie przygotowała repertuar żydowski, wybrany ze zbiorów Oskara Kolberga i kolekcji Muzyki Odnalezionej (spotkanie z prof. Andrzejem Bieńkowskim i pokaz filmu: Muzyka żydowska w pamięci wiejskich muzykantów). Zespół do tej pory koncertował również (m.in.) podczas festiwalu Wszystkie Mazurki Świata w Warszawie, a także w klubie Tyndyryndy w ramach Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą.

 

Maria Stępień – skrzypce

Darya Butskaya – skrzypce

Katarzyna Chodoń – śpiew, taniec

Aleksander Kwietniak – klarnet

Arkadiusz Szałata – basy

 

wstęp wolny

18:00Felix Lajko Trio koncert Muzeum Inżynierii Miejskiej

Oto uwielbiany przez publiczność na całym świecie, doceniany przez recenzentów wirtuoz skrzypiec. Olśniewająca technika tego artysty i radość grania sprawiają, że  kto raz usłyszał jego muzykę, kto raz zobaczył jego koncert – ten z ochotą raz jeszcze spotka się z jego twórczością.

To Félix Lajkó, urodzony w Serbii światowej sławy węgierski wirtuoz skrzypiec. Redaktor naczelny prestiżowego magazynu, poświęconego muzyce świata, „Songlines Magazine”, Simon Broughton, napisał o nim i jego muzyce: „To jest niezwykle ekscytujące, mam wrażenie, że widzowie mogli poczuć, że podziwiają Paganiniego w XIX wieku”. Dodajmy, że Félix Lajkó jest nie tylko mistrzem improwizacji skrzypcowej opartej na tradycji, ale także wybitnym instrumentalistą grającym na węgierskiej cytrze.

Artysta dorastał w wieloetnicznym i wielokulturowym środowisku, wykorzystując jego wpływ na eksperymentowanie z muzyką i stworzenie własnego stylu. Fascynowała go muzyka kameralna i symfoniczna, ale prawdziwą pasją stał się folk – łączący w sobie trans i melancholię, tradycję i improwizację. Dziś Lajko patrzy na muzykę ponad stylistycznymi barierami. Bardziej interesuje go ekspresja, emocja, wrażenia, które może budzić dzięki sile swych instrumentów.  Elementy tradycji węgierskiej i bałkańskiej, klezmerskiej i romskiej łączy ze swoiście rozumianą wirtuozerią z pogranicza jazzu i filharmonii, a całość doprawia niemal punkową ekspresją.

Niezwykle bogate są jego sceniczne doświadczenia. Współpracował m.in. z Alexandrem Balanescu, Roby Lakatosem, Jojo Mayerem, Eriką Miklósą, Jánosem Balázsem, Mohammadem Rezą Mortazavim, a także polską grupą Vołosi. Przede wszystkim jednak od ćwierć wieku prezentuje swą oszałamiającą, rewelacyjną autorską wizję muzyki, której owocem jest wiele świetnych płyt i gorąco oklaskiwane koncerty na całym świecie.

Publiczności EtnoKraków/Rozstaje lider przedstawi swoje własne trio, które współtworzy dwóch doświadczonych muzyków, świetnych improwizatorów, godnych partnerów na scenie – kontrabasista József Barcza-Horváth i gitarzysta Attila Sidó. Grają kompozycje Feliksa doprawione ludowymi i klasycznymi wątkami, celebrowane przez wirtuozowskie trio. Ta intrygująca mieszanka łączy tradycje i ekspresję współczesnych kompozycji, zawierając w sobie szereg stylów i emocji w oryginalnych utworach stworzonych na skrzypce, gitarę i kontrabas. Dzięki temu ​​ich wspólne granie jest tak ekscytujące i nieprzewidywalne.

Lider mówi: „Istotą mojej twórczości jest wrażliwość i zmienność mego instrumentu. Nie gram żadnego nowego „rodzaju” muzyki, po prostu chodzę własnymi ścieżkami, improwizując i komponując. Gram muzykę ludową, klasyczną, rockową, bluesową, punkową, jazzową i improwizowaną. Gdybym miał skategoryzować swój własny gatunek muzyczny, wskazałbym dark-folk lub sentimental metal”.

 

Felix Lajko – skrzypce, cytra

Attila Sidoo – gitara

József Barcza Horvàth – kontrabas


Bilety do kupienia TUTAJ oraz przed koncertem.
Bilety

18:00Swada i przyjaciele - Bajkowe kołysanki Nowohuckie Centrum Kultury

Wielobarwny, nastrojowy, poetycki koncert dla dzieci i rodziców; bajki i piosenki autorstwa Agnieszki Jagi Szeptalin, skomponowane i wykonane przez grupę wokalną Swada oraz ich przyjaciół.

Piękne melodie tradycyjne przeplatają się tu z autorskimi kompozycjami, które ukołyszą, uspokoją i utulą zarówno najmłodszych jak i ich rodziców. Koncert jest jednoczesnie zaproszeniem do zapoznania się z niedawno wydanym krążkiem i książeczką zawierajacą teksty oraz barwne ilustracje Katarzyny Chodoń, które mogą pomóc częściej przenosić się do bajkowych krain łagodności w zaciszu domowym.

Zespół inspiruje się tradycyjnymi pieśniami narodów słowiańskich, łącząc technikę białego śpiewu z formami ekperymentalnych ekspresji. W szerokim instrumentarium zespołu, usłyszeć można między innymi gitarę, węgierską cytrę i bębny.

 

Katarzyna Chodoń – śpiew, przeszkadzajki

Iwona Karcz – śpiew

Jaga Szeptalin – śpiew

Anna Sitko – śpiew

András Dávid Kiss – gitara, cytra węgierska

 

Bilety do kupienia w Nowohuckie Centrum Kultury oraz przez portal biletyna.pl

Bilety

19:30Tamara Obrovac Transhistria Ensemble koncert Muzeum Inżynierii Miejskiej

Twórczość, którą proponuje artystka to inspirowany etnicznie współczesny jazz śródziemnomorski, który pozostaje pod wpływem wielu tradycji muzycznych i dialektów, szczególnie tych związanych z chorwackim wybrzeżem Istrii.

„Jazz to dla mnie wolność, a korzenie to moja wewnętrzna prawda” – mówi Tamara Obrovac, kompozytorka i flecistka, pochodząca z chorwackiego miasta Pula. Należy ona do grona najoryginalniejszych artystów europejskiej sceny etnojazzowej.

Artystka pojawi się na czele formacji Transhistria Ensemble. Jej nazwa odwołuje się do kultury i tradycji (Histria to starożytna nazwa Istrii), a proponuje ona wyjątkową i namiętną muzyczną podróż w czasie i przestrzeni. Dyskografia zespołu to świetnie przyjmowane albumy – zarówno studyjne jak i koncertowe. W działającym już od kilkunastu lat międzynarodowym kwintecie spotykają się, pod wodzą Tamary Obrovac, artyści ze wszystkich „istryjskich” krajów: a więc nie tylko Chorwacji, ale też Słowenii i Włoch. Siłą ich wspólnej kreacji są wyjątkowe interpretacje wokalistki na tle niezwykle harmonijnie i niesztampowo grających instrumentalistów. Uwagę publiczności i recenzentów zwraca znakomita współpraca członków zespołu, którzy proponują muzykę jednocześnie wyrafinowaną i pełną lekkości, zdyscyplinowana i spontaniczną.

Liderka ma na koncie także różne inne artystyczne doświadczenia. Stawała m.in. na czele autorskiego tria i kwartetu, współpracowała z Georgiem Kusztrichem. Najnowszym albumem Transhistria Ensemble jest opublikowana w ubiegłym roku płyta „Live @ ZKM”.

Tamara Obrovac – śpiew, flet poprzeczny, kompozycje

Uroš Rakovec, guitar – mandola

Žiga Golob – kontrabas

Fausto Beccalossi – akordeon



(Chorwacja / Włochy / Słowenia) 

Bilety 30zł eventim oraz przed wydarzeniem
Bilety

21:00Kukurba-Słowiński Project koncert Muzeum Inżynierii Miejskiej

Spotkanie znanego z formacji Kroke wirtuoza altówki, wokalisty – Tomasza Kukurby i Stanisława Słowińskiego – jednego z najbardziej rozchwytywanych jazzowych skrzypków młodego pokolenia.
Podczas premierowego koncertu usłyszymy przede wszystkim autorskie kompozycje liderów zespołu, nie zabraknie także nowych aranżacji znanych już utworów; ich autorska propozycja czerpie z tradycji jazzu, rocka i muzyki świata.

Tomasz Kukurba

„Tak, jak by pewnie stwierdził każdy muzyk, artysta, człowiek sztuki, będę tworzył dopóty, dopóki będę szukał tego czegoś, czego nawet nie umiem nazwać do końca” – mówił Tomasz Kukurba w książce poświęconej grupie Kroke, wydanej w ćwierćwiecze istnienia tej legendarnej formacji. Dalej dodawał: „Na razie szukam wciąż tej drogi, nie dlatego, że chciałbym ją znaleźć, ale dlatego, że muszę. Bo mnie po prostu wzywa…”.  Słowa te można potraktować również jako motto jego najnowszych działań. Kukurba, artysta znany w Polsce i w świecie, frontman zespołu Kroke, altowiolista, autor charakterystycznych wokaliz, postanowił – nie rezygnując oczywiście z występów w swym macierzystym zespole – spróbować sił w autorskim repertuarze i łącząc siły ze Stanisławem Słowińskim zbudować program stanowiący fuzję dwóch niezwykle barwnych i różnorodnych muzycznych światów.

Na artystycznym szlaku Kukurba jako muzyk Kroke i w ramach projektów tria spotykał dotychczas takich artystów, jak Nigel Kennedy, mongolska artystka Urna Chahar-Tugchi, Peter Gabriel, Natasha Atlas, Amir John Haddad, Anna Maria Jopek, Tomasz Stańko, a na forum polskiej sceny muzycznej współpracował m.in. z Grzegorzem Turnauem, Magdą Umer, Ewą Bem, Joanną Słowińską, Renatą Przemyk.

Stanisław Słowiński

Skrzypek, kompozytor, producent muzyczny; jeden z najbardziej aktywnych twórców europejskiej sceny muzycznej. Jako lider autorskich projektów koncertuje regularnie na scenach całego świata. Z autorskim materiałem zadebiutował albumem Landscapes too Easy to Explain, który ukazał się międzynarodowej dystrybucji nakładem prestiżowego wydawnictwa Hevhetia. Podczas premierowej trasy koncertowej odwiedził ze swoim zespołem wiele krajów europejskich, wziął też udział w największej w historii polskiej jazzowej trasie koncertowej w Chinach – Jazzpopolsku. Kolejny autorski album Visions | Between Love and Death nagrany z grupą Stanisław Słowiński Sextet spotkał się z uznaniem krytyków i publiczności, a jego premierowa trasa koncertowa objęła kilkadziesiąt koncertów na terenie wielu krajów Europy i Azji. Poza działalnością koncertową niezwykle aktywny również jako kompozytor, aranżer, producent muzyczny; dyskografia z jego udziałem: wykonawczym, kompozycyjnym, autorskim i „gościnnym” – to już kilkadziesiąt albumów. Jest też twórcą muzyki filmowej i teatralnej.

 

Tomasz Kukurba – altówka, wokal, flety

Stanisław Słowiński – skrzypce

Franek Raczkowski – instrumenty klawiszowe

Justyn Małodobry – kontrabas


(Polska) 

 

bilety: 30zł eventim oraz przed koncetem 

Bilety

22:30NOC PIEŚNI /Łada, Dola ,Olga Łapszyna i inni klub Strefa

ŁADA

Zespół Łada współtworzą Zofia Zaborowska i Kacper Siejkowski. Są rekonstruktora-mi dawnej muzyki wsi, poszukują archaicznych motywów w pieśniach południowych i wschodnich Słowian. Prowadzą własne etnomuzykologiczne badania terenowe wśród Serbów w dalmatyńskim Žegarze. Uczestniczyli w wielu warsztatach prowadzonych przez etnomuzykologów – praktyków, takich jak (m.in.) Svetlana Spajić, Ivo Brikić, Jelena Jovanović, Branko Tadić, Sanja Ranković, Tatiana Sopiłka, Sofia Herian. Odtwarzają pieśni życia codziennego oraz obrzędowego dawnych Słowian. Łada zaśpiewa 3 lipca w ramach nocy pieśni.

DOLA 

Zespół Pieśni bez Tańca to żeńska grupa wykonująca słowiańskie pieśni tradycyjne, głównie obrzędowe. Skupiają się na ich mitologicznej, symbolicznej, nieraz i magicznej treści, wyszukując w nich motywy wspólne dla różnych części Słowiańszczyzny. Dolę usłyszymy 3 lipca w ramach nocy pieśni.

OLGA ŁAPSZYNA i inni...

Wydarzenie odbędzie się w klubie Strefa (ul. św. Tomasza 33)

wstęp wolny
4 lipca czwartek

11:00ŻyWa Pracownia – warsztaty dla dzieci i rodziców: figurki LAJKONIKA Scena przy Galerii Kazimierz

ŻyWa Pracownia zorganizuje otwarte warsztaty rękodzielnicze, podczas których mali i duzi Krakowianie (dzieci od 5 roku życia wraz z opiekunami) pod okiem instruktorów wykonać będą mogli z siana i tkanin figurki przedstawiające słynnego Lajkonika – brodatego jeźdźca w orientalnym stroju poruszającego się na koniu. Dokładnie tydzień po odbywającym się rokrocznie pochodzie Lajkonika posłuchamy legendy o jego harcach, dowiemy się czym jest buława i obejrzymy piękny strój zaprojektowany dla Lajkonika przez Stanisława Wyspiańskiego, który stanie się inspiracją do twórczej pracy.
wstęp wolny

15:00Warsztaty pieśni ukraińskich warsztaty klub Strefa

Warsztaty prowadzą muzycy grupy Virtualnaja Derewnia (Rosja / Ukraina)

30 zł/os 

liczba miejsc ograniczona - rezerwacje etnokrakow@rozstaje.pl

 

 Wydarzenie odbędzie się w klubie Strefa (ul. św. Tomasza 33)



Bilety

16:00warsztaty tańców włoskich warsztaty Kontakt (Szpitalna 40)

Warsztaty poprowadzi zespół LassatilAbballari.


30 zł/os.

liczba miejsc ograniczona - rezerwacje etnokrakow@rozstaje.pl 

Warsztaty odbędą się w klubie Kontakt - ul.Szpitalna 40

Bilety

18:00Svetlana Spajić koncert Muzeum Inżynierii Miejskiej

Przed nami spotkanie z jedną najbardziej cenionych i szanowanych postaci współczesnej kultury Bałkanów, nie tylko Serbii. Svetlana Spajić jest bowiem jednym z czołowych autorytetów w dziedzinie dawnych, przekazywanych ustnie tradycji wokalnych tej części Europy.

Svetlana Spajić poświęciła się badaniom nad unikatową techniką i ornamentyką mikrotonowego śpiewu a capella. Podróżując po Bałkanach, uczyła się metodą Mistrz-uczeń od najstarszych wiejskich śpiewaków. Swoje dwudziestopięcioletnie doświadczenie, Spajić przekształciła w Svetlana Spajić Group – działający w Belgradzie kobiecy zespół, często zapraszający do udziału w swoich koncertach wiejskich śpiewaków. Spajić prowadzi warsztaty i wykłady na temat serbskiej kultury tradycyjnej i śpiewu zarówno w kraju, jak za granicą, będąc regularnie zapraszaną do współpracy przy międzynarodowych działaniach artystycznych czy przez akademie muzyczne na świecie. Svetlana Spajić współpracowała z najlepszymi światowymi śpiewakami ludowymi, jak: Hronis Aidonidis, Domna Samiou, Yanka Rupkina, Stella Chiweshe. Innymi wartymi wspomnienia są artyści z pola muzyki i sztuki nowoczesnej i awangardowej: Marina Abramovic, Robert Wilson, Zeitkratzer, Sainkho Namtchylak, Antony, William Basinski, Urs Leimgruber, Boris Kovač.

Na szeroki, różnorodny i wymagający repertuar grupy Svetlany Spajic składają się m.in. najstarsze tradycyjne serbskie formy, takie jak choćby potresalica czy kantalica. Grupa występowała z wielkim powodzeniem na scenach całego świata od Concertgebouw Amsterdam, przez Wiener Konzerthaus, po Taipei National Concert Hall, na festiwalach tradycyjnej polifonii, folku i world music. Świetnie przyjmowano jej płyty. Od 2011 roku członkinie grupy są częścią spektaklu teatralnego „Życie i śmierć Mariny Abramović” autorstwa amerykańskiego wizjonera Roberta Wilsona.

Międzynarodowe uznanie przyniosła zespołowi wierność dawnym zasadom tradycyjnego śpiewu i rewelacyjne, bezkompromisowe, emocjonalne koncerty.

 

Svetlana Spajić – Latinović – śpiew

Marija Mersnik – śpiew

Jovana Lukić – śpiew

Ana Mratinković – śpiew

 

Bilety

19:30Teresa Mirga & Kałe Bała koncert Muzeum Inżynierii Miejskiej

Cygańska poetka, pieśniarka, gitarzystka, kompozytorka, założycielka i liderka cygańskiego zespołu Kałe Bała (Czarne Włosy). Urodziła się i dorastała na polskim Spiszu, w cygańskiej osadzie w Czarnej Górze, gdzie mieszka do dziś. Obok utworów autorskich Teresa Mirga wykonuje także pieśni należące do tradycji muzycznej Bergitka Roma.

 

Teresa Mirga

Twórcze poszukiwania Teresy Mirgi, sięganie do różnych stylów i repertuarów oraz głęboko zakorzeniona świadomość własnej tradycji muzycznej, pozwoliły na stworzenie własnego oryginalnego stylu, w którym istotne miejsce zajmuje poezja i muzyka religijna. Swoją twórczość prezentuje podczas solowych występów oraz wspólnie z zespołem Kałe Bała, który założyła w 1992 roku. Poezja Teresy Mirgi została wydana w trzech tomikach wierszy: Soske kawka? (1992), Pieśni z Czarnej Góry (1999) oraz Wiersze i pieśni (2006), z zespołem Kałe Bała nagrała kilka płyt, nagrywała m.in. dla Polskiego Radia i Telewizji.

 

Kałe Bała

Obok utworów własnych Teresy Mirgi i melodii Romów węgierskich, zespół wykonuje także pieśni należące do romskich tradycji muzycznych Słowacji, Półwyspu Bałkańskiego oraz stare pieśni (purane gila) Cyganów Karpackich w tradycyjnych, jak i nowych opracowaniach. Przywołując najstarsze i zapomniane już melodie muzycy Kałe Bała ożywiają magiczny świat Bergitka Roma, z jego pasją, radościami, smutkami i nostalgią.

 

 

Teresa Mirga – śpiew, gitara

Jacek Kacica – dzban, cajon, oral bass

Maciek Rybka – akordeon

Piotr Hortmanowicz – gitara flamenco

Jonasz Mirga – darbuka, łyżki

Bilety

21:00Virtualnaja Derevnia koncert Muzeum Inżynierii Miejskiej

Festiwalowa scena In Crudo – to również przestrzeń dla grupy The Virtual Village Ensemble («Виртуальная деревня» / „Wirtualna wioska”) z Moskwy, Kijowa i Paryża. Szeroki jest obszar poszukiwań artystycznych rosyjsko-ukraińskiej formacji; praktykują i rekonstruują m.in. archaiczne pieśni tradycyjne dorzecza Dniepru i Wołgi. Artyści mają na koncie współpracę m.in. z Siergiejem Starostinem i ukraińską grupą Derevo.

 

Zespół ma historię niezwykłą. Dawno temu, jego członkowie – jako studenci moskiewskiego konserwatorium – pojechali na wieś, by w ramach praktyk nagrywać pieśni w wykonaniu ludowych pieśniarek i zafascynowali się autentycznym folklorem. Próbowali wykonywać zapisane wówczas utwory, występując w zespole konserwatorium; po ukończeniu studiów rozjechali się do różnych miast, krajów i nie widzieli się przez wiele lat. Spotkali się ponownie z okazji dwudziestej piątej rocznicy powstania zespołu i postanoowili wznowić działalność atystyczną nie unikając dobrodziejstw nowoczesnych technologii komunikacji... Zespół ćwiczy w „wirtualnej przestrzeni”, a fizycznie spotyka się raz na jakiś czas, podczas kilku sesji roboczych w ciągu roku. Wtedy to wymyślone wcześniej rozwiązania artystyczne są dopracowywane i przekładane na muzyczną rzeczywistość. The Virtual Village Ensemble wystąpił podczas wielu festiwali. Zagrał trasę koncertową w miastach Ukrainy, Rosji i Francji.

Muzyka, którą proponują przywołuje autentyczne, tradycyjne brzmienia. Do tego: niezwykły repertuar, mistrzowskie opanowanie rzadkich instrumentów muzycznych, tradycyjne stroje, koncepcyjne wykorzystanie przestrzeni scenicznej – to wszystko odróżnia Virtual Village od wielu innych grup. Spotkania z dawnymi mistrzami, ostatnimi przedstawicielami wiejskiej tradycji, są dla nich nie tylko wglądem w tajniki rzemiosła, ale także źródłem niesłabnącej inspiracji.

 

Olga Gnievsheva (Rosja) – śpiew

Svetlana Kontzedalova (Rosja) – śpiew

Olga Lapshina (Rosja) – śpiew

Olga Velichkina (Rosja/Francja) – śpiew

Nadieżda Zulanova (Rosja) – śpiew

Svetlana Kontsedalova (Ukraina) – śpiew

Alexander Polyachok (Ukraina) – śpiew

Dmitro Polyachok (Ukraina) – śpiew

Maria Polyachok (Ukraina) – śpiew

 

 

Bilety

22:30NOC TAŃCA / etnoelectro - Kfjatek / Red Sun Rising / RSS B0YS koncert Alchemia

Wspólnym mianownikiem wszystkich artystów będzie współczesne interpretowanie etnicznych dźwięków. Związany z OFF Radiem Kraków Kfjatek zaprezentuje seta DJ-skiego złożonego z muzyki brazylijskiej. Live Act Red Sun Rising będzie połączeniem głębokiej, elektronicznej przestrzeni z motywami znanymi dobrze miłośnikom muzyki folk - białym śpiewem, charakterystycznymi instrumentami oraz tekstami oryginalnych pieśni archaicznych. Tajemniczy duet RSS B0YS zagra natomiast mocnego, pozastylistycznego i surowego live'a. Szybko, tanecznie i transkulturowo – od afrykańskich pustyń po eurotancbudy.

Kfjatek - dj, radiowiec i promotor. Kiedyś reggae i hip-hop. Dziś bardziej house i disco. Rezydent krakowskiej Alchemii. Off Beats w każdy poniedziałek w Off Radio Kraków. Na EtnoKraków/Rozstaje zaprezentuje muzykę brazylijską z obszernej kolekcji płyt, które zdobył od zeszłorocznego występu na festiwalu.

Red Sun Rising – Michał Niecikowski ze Szczecina, specjalizuje się w brzmieniach Chillout okraszonych szczyptą folku oraz słowiańskim sznytem. 

Michał wyklarował swój styl wydając w 2017 roku nakładem Mamomam Records EPkę Four Different Walks, łączącą słowiańskie motywy z brzmieniami chillgressive (podgatunku muzycznego, będącego spokojniejszym odłamem muzyki psytrance).  1 maja 2018 wydał swój debiutancki album Campfire w znanej wszystkim miłosnikom psychillu wytwórni Altar Records. W 2019 roku w Altar Records ukazała się EPka Awake the Rituals stworzona w kooperacji z Olicą – wokalistką i instrumentalistką, znaną z projektów Kipiskasza czy Dziadowski Projekt. Jest ona połączeniem psychillowej elektroniki, liry korbowej oraz wokali – inspirowanych   obrzędowością słowiańska i pieśniami kurpiowskimi oraz lasowiackimi. Obecnie Michał pracuje nad solowym albumem Joanny Lacher, jednego z najciekawszych polskich folkowych głosów, ex-wokalistki Percival. Z pewnością jego live act będzie w stanie uderzyć w wasze najczulsze punkty i emocje – będzie to połączenie głębokiej elektronicznej przestrzeni z motywami znanymi dobrze miłośnikom muzyki folk - białym śpiewem, instrumentami charakterystycznymi dla tej muzyki oraz tekstami oryginalnych pieśni archaicznych. Jednocześnie pokazuje tez że historia muzyki zatacza koło a transowość to wspólny mianownik zarówno starych jak i nowych brzmień.

RSS B0YS – jedyni w swoim r0dzaju dziwni podróżnicy; grali w Kirgistanie i w Berghain, brazylijskim lesie i za kołem podbiegunowym. Lubią grać w Czechach, mogą wszędzie. Głośna muzyka, pozastylistyczna, szybka, poruszająca, taneczna, mocna energia. Hardware i pot... Krew i łzy szczęścia. B0ys zawsze piszcie przez zer0. To dwóch annimowych muzyków – b0y jeden i b0y dwa, zawsze występują w maskach. Przebyli wspólnie wiele tysięcy kilometrów przez kilka kontynentów. Wydali wiele albumów; pojawiały się m.in. w jeszcze bardziej sekretnej serii mik musik i tak też zaczęła się ich obfitująca w przygody historia. Wolność wyboru ma znaczenie; od afrykańskich pustyń po eurotancbudy. Atomy, grzechoty, surowe (i mniej surowe), śpiew kosmosu i reakcja łańcuchowa. Wiele rzeczy ma znaczenie. bas ma znaczenie. Maska wiele znaczy. Przyszłość. Energia. Saturn. Dystopia. Opór. Odwaga. Protest. Koncerty są ich domeną. Pracują dużo i szybko, przemieszczają się z lekkością.

 

 

 Wydarzenie odbędzie się w klubie Alchemia (ul. Estery 5)

wstęp wolny

22:30NOC TAŃCA: LassatilAbballair koncert klub Strefa

Główną artystyczną ideą, która towarzyszy funkcjonowaniu zespołu LassatilAbballari jest  chęć skłonienia publiczności do tańca, poruszania się, wyrażania swoich naturalnych instynktów poprzez tradycyjne formy tanecznej ekspresji.

Członkowie zespołu są przekonani, że słuchacze / odbiorcy unoszeni przez muzykę i rytmy tradycyjnych tańców mogą jednocześnie zanurzyć się w tym, co najpiękniejsze z przeszłości, a przy okazji wciąż pozostawać w teraźniejszości. Bezpośrednie  doświadczenie tańca lub przynajmniej samego zasłuchania się w muzyce tradycyjnej pozwala przy okazji świetnie zdystansować się wobec codzienności. Pomagają w tym proste, a porywające i dynamiczne rytmy oraz emocjonalne melodie wygrywane na takich instrumentach, jak tamburyn, gitara, akordeon, flet, ale także wywodzące się z różnych części Europy rozmaite wersje dud: włoska zampogna, dudy szkockie czy galicyjska gaita.

Dzięki proponowanej przez zespół formule publiczność nie stanowi jedynie grona pasywnych słuchaczy, ale staje się istotną i aktywną częścią spektaklu. Drogą do tego są tańce takie, jak m.in. francusko-belgijski bourree, galicyjskie muiñeire i alborade, bretoński andrò, dalej tarantelle, pizziche i tammurriate z południowych Włoch, tańce żydowskie i wschodnioeuropejskie, irlandzkie jigi i reele oraz inne. Spotkanie z zespołem to kilkadziesiąt minut muzyki i tańca, w czasie których można zobaczyć oraz usłyszeć instrumenty i muzykę z wielu krajów europejskich.

Grupa Lassatil Abballari powstała w 2008 roku w wyniku muzycznego spotkania Michela Piccione i Benedetta Basile. Z biegiem lat w składzie zespołu pojawiało się wielu muzyków: część z nich pozostała, inni poszli własną drogą. W roku 2012 roku artyści spotykają znanego włoskiego śpiewaka ludowego Eugenio Bennato, z którym rozpoczynęli owocną współpracę artystyczną. W roku 2013 grupa wypracowała swoją ostateczną muzyczną formułę, z którą do dziś pojawia się na scenach w całej Europie.

Michele Piccione – głos, bębny obręczowe, darbuka, cajon, bouzouki, battente guitar, great higland bagpipe, gaita gallega, zampogna a chiave (włoskie dudy), zampogna a paru (sycylijskie dudy)

Benedetto Basile – flety, śpiew, bębny obręczowe

Barbara Crescimanno – głos, bębny obręczowe, instrumenty perkusyjne, taniec

Marco Macaluso – akordeon, śpiew

Ciccio Piras – głos, gitara, bęben basowy, łyżki, akordeon guzikowy

 

 Wydarzenie odbędzie się w klubie Strefa (ul. św. Tomasza 33)

wstęp wolny
5 lipca piątek

11:00Wasztaty muzyczne dla dzieci i rodziców Scena przy Galerii Kazimierz

Warsztaty tańców włoskich

Lassatil Abballari   (Włochy)

Główną artystyczną ideą, która towarzyszy funkcjonowaniu zespołu Lassatil Abballari jest  chęć skłonienia publiczności do tańca, poruszania się, wyrażania swoich naturalnych instynktów poprzez tradycyjne formy tanecznej ekspresji. Członkowie zespołu są przekonani, że słuchacze / odbiorcy unoszeni przez muzykę i rytmy tradycyjnych tańców mogą jednocześnie zanurzyć się w tym, co najpiękniejsze z przeszłości, a przy okazji wciąż pozostawać w teraźniejszości. Pomagają w tym proste, a porywające i dynamiczne rytmy oraz emocjonalne melodie wygrywane na takich instrumentach, jak tamburyn, gitara, akordeon, flet, ale także wywodzące się z różnych części Europy rozmaite wersje dud: włoska zampogna, dudy szkockie czy galicyjska gaita. Dzięki proponowanej przez zespół formule publiczność nie stanowi jedynie grona pasywnych słuchaczy, ale staje się istotną i aktywną częścią spektaklu. Drogą do tego są tańce takie, jak m.in. francusko-belgijski bourree, galicyjskie muiñeire i alborade, bretoński andrò, dalej tarantelle, pizziche i tammurriate z południowych Włoch, tańce żydowskie i wschodnioeuropejskie, irlandzkie jigi i reele oraz inne. Spotkanie z zespołem to kilkadziesiąt minut muzyki i tańca, w czasie których można zobaczyć oraz usłyszeć instrumenty i muzykę z wielu krajów europejskich.

wstęp wolny

12:30Ablaye Badji – warsztaty gry na djembe warsztaty Kontakt (Szpitalna 40)

W ramach tegorocznej edycji festiwalu zapraszamy na warsztaty gry na bębnach djembe, które poprowadzi senegalski muzyk, prawdziwy griot - Ablaye Badji.

Ablaye Badji urodził się w senegalskim mieście Ziguinchor w sławnej rodzinie griotów (muzyków) – Cissokho. Otoczony przez bogactwo kulturowe i muzykę swoich przodków Ablaye zaczął swoją edukację muzyczną od zgłębienia tajników gry na tradycyjnych instrumentach takich jak djembe, kora, sabar, seourouba. Jako profesjonalny muzyk gra na całym świecie. Jest założycielem The Badji Band.
Nie tylko performer, ale także świetny kreatywny nauczyciel.
Ablaye specjalizuje się w przekazywaniu tradycyjnych rytmów tak, aby uczniowie uczyli się w atmosferze przepełnionej radością.

KIEDY?
piątek 12:30 - 14:00- pierwsza grupa
piątek 14:30- 16:00- druga grupa

ZA ILE?
jedne zajęcia - (1,5 godz.) - 50 zł
dwa zajęcia - (3 godz.) - 85 zł

Bilety do kupienia przed wejściem na wydarzenie.

UWAGA!
W związku z ograniczoną liczbą bębnów, które zapewnia prowadzący, aby wziąć udział w warsztatach należy wysłać zgłoszenie na adres:
badjiband@gmail.com
Bilety

14:30Ablaye Badji – warsztaty gry na djembe warsztaty Kontakt (Szpitalna 40)

W ramach tegorocznej edycji festiwalu zapraszamy na warsztaty gry na bębnach djembe, które poprowadzi senegalski muzyk, prawdziwy griot - Ablaye Badji.

Ablaye Badji urodził się w senegalskim mieście Ziguinchor w sławnej rodzinie griotów (muzyków) – Cissokho. Otoczony przez bogactwo kulturowe i muzykę swoich przodków Ablaye zaczął swoją edukację muzyczną od zgłębienia tajników gry na tradycyjnych instrumentach takich jak djembe, kora, sabar, seourouba. Jako profesjonalny muzyk gra na całym świecie. Jest założycielem The Badji Band.
Nie tylko performer, ale także świetny kreatywny nauczyciel.
Ablaye specjalizuje się w przekazywaniu tradycyjnych rytmów tak, aby uczniowie uczyli się w atmosferze przepełnionej radością.

KIEDY?
piątek 12:30 - 14:00- pierwsza grupa
piątek 14:30- 16:00- druga grupa

ZA ILE?
jedne zajęcia - (1,5 godz.) - 50 zł
dwa zajęcia - (3 godz.) - 85 zł

Bilety do kupienia przed wejściem na wydarzenie.

UWAGA!
W związku z ograniczoną liczbą bębnów, które zapewnia prowadzący, aby wziąć udział w warsztatach należy wysłać zgłoszenie na adres:
badjiband@gmail.com
Bilety

15:00warsztaty pieśni rosyjskich klub Strefa

Warsztaty prowadzą muzycy grupy Virtualnaja Derewnia (Rosja / Ukraina)

30 zł/os.

liczba miejsc ograniczona - rezerwacje etnokrakow@rozstaje.pl 

 

 Wydarzenie odbędzie się w klubie Strefa (ul. św. Tomasza 33)

Bilety

16:00warsztaty polskich tańców tradycyjnych warsztaty Kontakt

Warsztaty poprowadzą Bogumiła i Piotr Zgorzelscy.

30 zł/os.

liczba miejsc ograniczona - rezerwacje etnokrakow@rozstaje.pl 

Bilety

17:00Bartłomiej Koszarek & Kapela Bukowianie z Bukowiny Tatrzańskiej koncert Powiśle 11

Bukowina Tatrzańska to jedna z kilku wsi należących do Skalnego Podhala, bezpośrednio przylegająca do najwyższego masywu karpackiego jakim są Tatry.


To wyjątkowe położenie sprawiło, że wyrośli tu ludzie twardzi, dumni i wyczuleni na piękno przyrody.
Również kultura kształtowana tu przez wieki jest wyjątkowa i niepowtarzalna w tym i muzyka, która prawie w niezmienionej formie utrzymuję się w Bukowinie od ponad stu lat. Tradycyjna muzyka Skalnego Podhala trwa i jest przekazywana z pokolenia na pokolenie nie za pośrednictwem zapisu nutowego lecz bezpośredniego przekazu (ze słuchu) starsi młodszym. Ważnym elementem jej oryginalności jest pielęgnowanie jej w poszczególnych rodach muzykujących, gdzie niejednokrotnie w 4 i 5 pokoleniu kultywowane są rodzinne tradycję muzyczne ze specyficzną manierą wykonawczą charakterystyczną dla danej wsi czy rodu.

Muzyka zespołu BUKOWIANIE z Bukowiny Tatrzańskiej niewątpliwie wyróżnia się w swym brzmieniu i interpretacji za sprawą słynnej skrzypaczki Bronisławy Dziadoń-Koniecznej (1894-1968), która dziś stanowi wzór do naśladowania dla młodego pokolenia podhalańskich muzykantów.


Muzyka tradycyjna Skalnego Podhala. (Skrzypce, basy, złóbcoki, dudy, piszczałki, trombity).

Skład: Bartłomiej Koszarek, Marek Majerczyk, Jan Kuchta, Łukasz Górnik, Łukasz Babiarz, Michał Kossek.

wstęp wolny

18:00Trimagine koncert Alchemia

Spotkanie Marizy Nawrockiej z muzykami Royal String Quartet, wiolonczelistą Michałem Pepolem i altowiolistą Pawłem Czarnym nie było przypadkowe. Pasjonatkę śpiewu tradycyjnego i klasycznie wykształconych muzyków łączy wspólna wrażliwość, chęć dotknięcia nieznanego, zbadania terenów piękna muzyki. Wspólnie pochylili się nad tradycyjnymi pieśniami jidysz, które w ostatnim czasie fascynują Marizę.

Nowy kontekst, szczerość, wzajemne dawanie przestrzeni do bycia sobą, i jednoczesne mimowolne tworzenie nowej jakości i muzyczne zbliżanie się do siebie – to właśnie wydarza się w tym „egzotycznym” trio. 

Mariza, zainspirowana archiwalnymi nagraniami Lifshe Schaechter-Widman, publikowanymi na blogu Itzika Gottesmana „Yiddish Song of the Week”, a także Ruth Rubin i innymi z cennych zbiorów YIVO Institute for Jewish Research, śpiewa „po-prostu” – pieśni towarzyszące pracy, „do nieba” – smutne ballady, żywiołowo - taneczne, ekstatyczne niguny aż do „wyszeptanych” kołysanek.

Aranżacje tria Trimagine wymykają się tradycyjnemu paradygmatowi pieśni jidysz. Zanurzone zostały w elektronicznym minimalizmie. Subtelna warstwa elektroniczna oraz aranżacje Pawła i Michała pozwoliły na odkrycie niekonwencjonalnego, wręcz zupełnie nowatorskiego oblicza pieśni; minimalizm z kolei nie dopuścił do przekroczenia granicy ich wyśrubowanej deformacji.

Zespół jest laureatem tegorocznego konkursu Polskiego Radia Nowa Tradycja; trio zdobyło II Nagrodę oraz Nagrodę im. Czesława Niemena.

 

Mariza Nawrocka – śpiew, basy

Paweł Czarny – altówka, elektronika, śpiew 

Michał Pepol – wiolonczela, elektronika, śpiew



Bilety do kupienia przed koncertem

oraz portal: [eventim] - 30 zł

Bilety

18:00Czeremszyna - Horyna - Todar koncert Powiśle 11

To, co najpiękniejsze we współczesnej muzyce Podlasia. Kwintesencja twórczości łączącej wrażliwych artystów ponad wszelkimi granicami, również tymi geograficznymi i politycznymi. Klasycy polskiej sceny folkowej – Czeremszyna – spotykają się z legendarnym białoruskim muzykiem – Todarem oraz ukraińskim zespołem Horyna.

Czeremszyna to zespół założony w 1993 r. z inicjatywy Barbary Kuzub-Samosiuk, w niewielkiej miejscowości Czeremcha na Podlasiu przy granicy z Białorusią. Historia zespołu jest znakomitym przykładem na to, że wytrwała praca przynosi efekty pozwalające na występowanie na najlepszych scenach festiwalowych muzyki folk / world music. Od początku Czeremszyna jest wierna repertuarowi związanemu z miejscem zamieszkania muzyków – z tradycyjnymi pieśniami z Podlasia, pogranicza polsko-białorusko-ukraińskiego. Te muzyczne pozostałości po wielonarodowym tyglu kulturowym Kresów Rzeczypospolitej zostały przez zespół dostosowane do współczesnych kanonów wykonawczych, a następnie przekształcone w rozbudowane i tryskające autentyczną energią utwory zaaranżowane na wiele instrumentów oraz połączone ze śpiewem wielogłosowym. Ponad ćwierć wieku działalności zespołu to setki koncertów i kilka bardzo dobrych, świetnie przyjmowanych płyt, z których ostatnią jest ubiegłoroczna „Tęsknoty”.

„Horyna” to dawne słowo gwarowe, którym na Polesiu nazywano czerwona nitkę, jaką wyszywa się ozdobne obrzędowe ręczniki i odzież. Zespół Horyna powstał w 1979 roku. Prezentuje folklor ukraińskiego Polesia i ma kilka programów odzwierciedlających różne momenty cyklu kalendarzowego. Repertuar stale jest rozwijany o utwory poznane podczas ekspedycji terenowych z udziałem członków grupy. Różne formy wykonawcze zespołu (grupy męskie, kobiece, mieszane, duety, solo, tria, kapela instrumentalna) mogą prezentować kolędy, szczodrywki, wesnianki, pieśni kupalne, petriwskie, żniwne, fragmenty obrzędów weselnych, „wodzenia kusta”, pieśni-modlitwy, postne, ludowe zabawy i tańce, a także utwory do słów Tarasa Szewczenki i Łesi Ukrainki.

Dzmitryj Wajciuszkiewicz ps. Todar (biał. Дзмітрый Вайцюшкевіч) to świetnie znany w Polsce białoruski muzyk, multiinstrumentalista, członek zespołów Krywi i Pałac, kompozytor muzyki filmowej, pieśniarz. Współtwórca projektów Narodny Albom i Ja naradziŭsia tut, jeden z założycieli grupy WZ Orkiestra, reprezentant niezależnej sztuki Białorusi. W 2004 roku zrealizował wspólnie z Czeremszyną projekt muzyczny Dla Ludzi i Puszczy, który został zarejestrowany w 2010 r. w formie płyty „Co na sercu…”

wstęp wolny

19:00Muzička & Draguni koncert Powiśle 11

Muzička

Jedna z najlepszych słowackich zespołów, założony w 1990 roku w Bratysławie przez grupę miejscowych studentów. Muzička szybko stała się jednym z najważniejszych wykonawców muzyki tradycyjnej w swoim kraju.

Grupa stara się zgłębiać muzykę różnych regionów Słowacji, zachowując szacunek dla jej pierwotnego kolorytu. Członkowie zespołu od lat współtworzą Tanečný Dom w Bratysławie. Mówią o sobie: „Kim jesteśmy? Pasjonatami słowackiej muzyki tradycyjnej; staramy się ją jak najlepiej i jak najwięcej grać: dla publiczności, przyjaciół i własnej przyjemności. Muzyka rodziła się przez wieki, zawsze towarzysząc codziennym emocjom. Od chrzcin do pogrzebu – to przestrzeń, w jakiej powstawała, opisując najgłębsze ludzkie troski i radości. Staramy się zachować jej ducha; grając z pełnym zaangażowaniem do tańca i do »słuchu« wierzymy, że to jest właśnie sposób na to, by przetrwała”.

Brzmienie zespołu, oparte o instrumenty smyczkowe: skrzypce, altówkę i kontrabas, przywodzi na myśl węgierskich klasyków gatunku z grupy Muzsikás, a występy Muzički wzbogacają prezentacje tradycyjnych tańców.

Również podczas koncertu, w którym zespół wystąpi na plenerowej scenie festiwalu (Powiśle 11), zaprezentuje nie tylko muzykę. Utworom pochodzącym z różnych części kraju towarzyszyć będzie prezentacja regionalnych słowackich tańców. Artyści ze Słowacji wystąpią też w festiwalowym klubie Strefa w ramach Nocy Tańca Między Wisłą a Dunajem.

 

Tomáš Brunovský - skrzypce

Laco Fekete - skrzypce

Ivan Hanula - skrzypce

Martin Brunovský - skrzypce sekund

Mišo Brdársky - altówka sekund

Peter Obuch - kontrabas, basy
wstęp wolny

20:00Bel Air de Forró koncert Powiśle 11

Bel Air De Forró współtworzą: Mariana Caetano, charyzmatyczna brazylijska wokalistka, obdarzona mocnym, dźwięcznym głosem, a obok niej „prawdziwe muzyczne tornado” – Yann Le Corre, akordeonista-wirtuoz, należący do nowej generacji muzyków bretońskich i Marcelo Costa, bezlitośnie dynamiczny i chirurgicznie precyzyjny perkusista z São Paulo. Proponują muzykę, która swą żywiołową, spontaniczną melodyjnością porywa słuchaczy do tańca.

 

Fenomen brzmienia tego zespołu polega na niezwykłym wręcz połączeniu skromności środków i subtelności z prawdziwym muzycznym dynamizmem, z żywiołową sceniczna prezentacją. A gdy tworzących go troje muzyków zaczyna śpiewać i grać wydaje się jakby na scenie wykonawców było znacznie więcej. Przede wszystkim jednak muzycy Bel Air De Forró zachwycają swą wykonawcza dokładnością i spontanicznością; szalenie silnym osadzeniem w rytmie i ujmującą melodyką swoich piosenek.

Artyści wspólnie występują od 2012 roku. Podstawowym źródłem ich natchnienia jest muzyka tradycyjna z północno-wschodniej Brazylii. Odwołują się do różnorodnych form tanecznych takich, jak forró, xote, ciranda, coco, quadrille. Zapraszają do tańca w pojedynkę, w duecie i w większych grupach. Zapraszają w odkrywczą podróż do krainy bezpretensjonalnej zabawy popartej znakomitą muzyką.

 

Mariana Caetano – wokal
Yann Le Corre – akordeon
Marcelo Costa – perkusja

wstęp wolny

21:00Meszecsinka koncert Powiśle 11

Oto jeden z najciekawszych przykładów budowania wspólnej, spójnej opowieści bazującej na różnych tradycjach, a zarazem jedna z bardziej przekonujących prób kreowania własnej tożsamości w odniesieniu do środkowo- i południowoeuropejskiego dialogu kultur.

Meszecsinka śpiewa w siedmiu językach: węgierskim, hiszpańskim, rosyjskim, bułgarskim, fińskim, arabskim i ai. Jej członkowie pochodzą z czterech krajów: Węgier, Bułgarii, Chorwacji oraz Polski i prowadzą nas do Krainy Czarów, gdzie folk bułgarski i węgierski łączy się z flamenco, funky i psychodelią. Ale też z muzyką orientalną i eksperymentalną. To właśnie dlatego recenzenci pisząc o ich twórczości przywołują skojarzenia nie tylko z różnymi formami muzyki tradycyjnej, ale też z dokonaniami… Kate Bush, Cocteau Twins, The Orb czy Ozric Tentacles.

Meszecsinka została uznana przez magazyn Dal+Szerző za jeden z dwunastu najlepszych węgierskich zespołów muzyki świata. Warto podkreślić, że najnowszy album zespołu „Álomban ébren / Awake in a dream zdobył nagrodę Fonogram Music Award (węgierska Grammy) dla najlepszej płyty world music roku. W nagraniu tego znakomitego dzieła wspomagał zespół świetny gitarzysta i producent ormiańsko-rosyjskiego pochodzenia Karen Arutyunyan (zagrał na płycie na kilku instrumentach). Węgierski magazyn HVG nazwał go „geniuszem”, a Magyar Narancs określił wspomnianą płytę „najlepszym albumem world music roku”. Podczas krakowskiego festiwalu Meszecsinka wystąpi razem ze swym specjalnym gościem Karenem Arutyunyanem.

Grupa często podróżuje po całej Europie, odwiedziła także Stany Zjednoczone i Kanadę. Zarejestrowała wideo na Placu Czerwonym w Moskwie. Ich teledysk „Kinyílok” został znakomicie przyjęty m.in. przez prestiżowy fRoots Magazine. W 2018 roku Meszecsinka wystąpiła na Worldmusic Stage of Sziget Festival – drugiej co do wielkości scenie największego festiwalu w Europie, a także na FMM Sines w Portugalii. W tym samym roku towarzyszyła słynnemu szwedzkiemu zespołowi folkrockowemu Garmarna podczas jego rosyjskiej trasy koncertowej.

Członkowie zespołu nie tylko koncertuję, również w praktyczny sposób promują muzykę tradycyjną. W ostatnich latach udzielali lekcji i warsztatów na temat kultury węgierskiej w szkołach i na uniwersytetach w Danii.

 

Annamária Oláh – śpiew, flety

Emil Biljarszki – instrumenty klawiszowe, gitara

Árpád Vajdovich – bas

Dávid Królikowski – perkusja

Karen Arutyunyan – gitara (gościnnie)

 

wstęp wolny

22:30NOC TAŃCA [ między Wisłą a Dunajem ] Raraszek / Pokrzyk / Muzićka & Draguni / Szépszerével koncert klub Strefa

Raraszek


Obszar zainteresowań muzycznych kapeli Raraszek to region historycznej Małopolski. Mieszkający w Krakowie członkowie zespołu kompletują repertuar w oparciu o zapisy Oskara Kolberga, a także jeżdżą do okolicznych śpiewaków i instrumentalistów, oraz przesłuchują lokalne archiwa muzyczne.

Zespół stara się grywać w możliwie jak najbardziej autentycznej konwencji, to znaczy: do tańca. Szczególnie upodobali sobie melodie z północnych oraz południowo-wschodnich rubieży terytorium Krakowiaków, noszące najbardziej charakterystyczne cechy muzyki tanecznej, niescenicznej, niestylizowanej. Repertuar kapeli to głównie krakowiaki, walczyki, polki i oberki.  W trakcie ich koncertów i potańcówek w kilka chwil można nauczyć się prostych kroków tańców tradycyjnych, by potem swobodnie bawić się przy muzyce wraz z innymi tancerzami. 
Grupa jest laureatem konkursu Stara Tradycja 2018 oraz przeglądu Krakowski Wianek w Szczurowej w 2018. Na zeszłoroczną, 20. edycję Festiwalu EtnoKraków/Rozstaje, kapela specjalnie przygotowała repertuar żydowski, wybrany ze zbiorów Oskara Kolberga i kolekcji Muzyki Odnalezionej (spotkanie z prof. Andrzejem Bieńkowskim i pokaz filmu: Muzyka żydowska w pamięci wiejskich muzykantów). Zespół do tej pory koncertował również (m.in.) podczas festiwalu Wszystkie Mazurki Świata w Warszawie, a także w klubie Tyndyryndy w ramach Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą.

Maria Stępień – skrzypce

Darya Butskaya – skrzypce

Katarzyna Chodoń – śpiew, taniec

Aleksander Kwietniak – klarnet

Arkadiusz Szałata – basy


Pokrzyk

Spotkali się w Krakowie i choć każde z nich pochodzi z innej bajki, trzymają się razem. Połączyła ich fascynacja tradycyjną muzyką taneczną oraz obrzędową z Polski i innych stron. Patronuje im pokrzyk - wilcza jagoda, tajemnicza roślina spokrewniona z mandragorą.
Według medycyny ludowej, odpowiednio zastosowana, przynosiła niezwykle barwne, żywe i głębokie sny. Szekspir pisał, że to “roślina, od której zmysły durzeją”. Podobno właśnie dzięki pokrzykowi czarownice mogły latać na swoich miotłach…  Co zatem usłyszycie w tanecznym transie? Melodie z miejsc pochodzenia członków kapeli. Wygrzebane ze starych zapisków lub zebrane po wioskach. Blisko-odległe opowieści z Białorusi; pieśni z podmokłych mazurskich krajobrazów; żywe, a zarazem wzruszające melodie z Rzeszowszczyzny; przykurzony repertuar z okolic Krakowa, a także… Hmmm… Nie chcą zdradzić wszystkiego. Spróbujcie odgadnąć sami. Pokrzykiwanie w trakcie wirowania mile widziane.

 

Daria Butskaya – skrzypce

Ania Walkowiak – basy, bęben obręczowy, śpiew

Michał Biel – baraban, bęben obręczowy

Paweł Iwan – cymbały, śpiew


Muzička

Jedna z najlepszych słowackich zespołów, założony w 1990 roku w Bratysławie przez grupę miejscowych studentów. Muzička szybko stała się jednym z najważniejszych wykonawców muzyki tradycyjnej w swoim kraju.

Grupa stara się zgłębiać muzykę różnych regionów Słowacji, zachowując szacunek dla jej pierwotnego kolorytu. Członkowie zespołu od lat współtworzą Tanečný Dom w Bratysławie. Mówią o sobie: „Kim jesteśmy? Pasjonatami słowackiej muzyki tradycyjnej; staramy się ją jak najlepiej i jak najwięcej grać: dla publiczności, przyjaciół i własnej przyjemności. Muzyka rodziła się przez wieki, zawsze towarzysząc codziennym emocjom. Od chrzcin do pogrzebu – to przestrzeń, w jakiej powstawała, opisując najgłębsze ludzkie troski i radości. Staramy się zachować jej ducha; grając z pełnym zaangażowaniem do tańca i do »słuchu« wierzymy, że to jest właśnie sposób na to, by przetrwała”.

Brzmienie zespołu, oparte o instrumenty smyczkowe: skrzypce, altówkę i kontrabas, przywodzi na myśl węgierskich klasyków gatunku z grupy Muzsikás, a występy Muzički wzbogacają prezentacje tradycyjnych tańców.

Również podczas koncertu, w którym zespół wystąpi na plenerowej scenie festiwalu (Powiśle 11), zaprezentuje nie tylko muzykę. Utworom pochodzącym z różnych części kraju towarzyszyć będzie prezentacja regionalnych słowackich tańców. Artyści ze Słowacji wystąpią też w festiwalowym klubie Strefa w ramach Nocy Tańca Między Wisłą a Dunajem.

Tomáš Brunovský - skrzypce

Laco Fekete - skrzypce

Ivan Hanula - skrzypce

Martin Brunovský - skrzypce sekund

Mišo Brdársky - altówka sekund

Peter Obuch - kontrabas, basy

 
Szépszerével

Zespół czerpie z tradycji Czangów (Csángó) – gra tradycyjną żywiołową, eneretyczną, transową węgierską muzykę ludową, wywodzącą się z rejonów Mołdawii i Gimeszu (Gyimes), regionów, które leżą po obu stronach Karpat Wschodnich, na terenie obecnej Rumunii, a kiedyś Królestwa Węgierskiego.

Członkowie zespołu mieszkają w Budapeszcie, ale poznali muzykę i ludowe zwyczaje dzięki własnemu doświadczeniu, są bowiem uczniami wiejskich muzykantów, głównie z Erdély w Siedmiogrodzie. Gyulai Farkas gra na skrzypcach, fletach i kavalu, Sámsondi Gergely gra kobozie (kobzie) i cymbałach. Przyznają, że bardzo lubią najstarsze formy muzyki ludowej. Gotowi są wymieniać się między sobą instrumentami. Propagują tradycyjne stroje instrumentów, takież melodie, skale muzyczne, piosenki i tańce w odpowiednich tempach. Chętnie uczą publiczność swoich tańców, które grają, a także piosenek, wraz tekstami (!), aby wszyscy mogli dołączyć do śpiewu podczas tańca. Atutem proponowanych przez nich tańców może być fakt, że większość z nich to tańce w kręgu, zatem nie trzeba mieć partnera lub partnerki, a kroki są zazwyczaj proste, choć tempa bywają bardzo szybkie…

 

Gyulai Farkas – skrzypce, flety, kaval

Sámsondi Gergely – koboz (kobza), cymbały

 

 

 Wydarzenie odbędzie się w klubie Strefa (ul. św. Tomasza 33)

 

wstęp wolny
6 lipca sobota

11:00Warsztaty tańców krakowskich dzieci i rodziców Scena przy Galerii Kazimierz

Warsztaty najpopularniejszych tańców krakowskich poprowadzi Kasia Chodoń wraz z zespołem Raraszek i wciągnie do tanecznej zabawy najmłodszych wielbicieli ruchu na świeżym powietrzu.

 

Wydarzenia na scenie przy Galerii Kazimierz potrwają od godz. 11.00 do 13.30.

Na zajęcia nie obowiązują zapisy (wstęp wolny).

wstęp wolny

11:00warsztaty pieśni poleskich warsztaty Kontakt (Szpitalna 40)

Ludmiła Wostrikowa, etnomuzykolożka, wokalistka o unikalnym, aksamitnym głosie, świetna, doświadczona nauczycielka. Organizatorka i uczestniczka wielu badań terenowych i wypraw etnomuzykologicznych na Polesie.

Ludmiła Wostrikowa urodziła się we wsi Rokitne na Polesiu, w rodzinie Kowalczuków, w której od zawsze śpiewano tradycyjne pieśni. Od rodziców otrzymała obszerną wiedzę na temat tradycji swojego regionu. Z czasem zaczęła je dokumentować, najpierw w okolicy swojej rodzinnej miejscowości, potem na całym Polesiu. W 1997 ukończyła studia wyższe na wydziale muzyki ludowej Państwowego Uniwersytetu Humanistycznego w Równym. Od 1999 kieruje znanym w Polsce zespołem Horyna.
Polesie Równeńskie to kraina, gdzie tradycja śpiewu białego jest wciąż żywa, a pieśni, w formie niestylizowanej i nieprzetworzonej, wykonywane przez wszystkie pokolenia, na co dzień i od święta. Podczas warsztatów zaśpiewamy m.in. pieśni obrzędowe oraz liryczne. Szczegółowy program dostosowany będzie do składu i preferencji grupy.
Warsztaty Ludmiły dedykowane są przede wszystkim dla osób, które mają już pewne doświadczenie w śpiewie białym; oczywiście, jak zawsze, Ludmiła dostosuje poziom warsztatów i sposób ich prowadzenia do poziomu i oczekiwań Uczestników i Uczestniczek.

6 lipca (sobota) [ 11.00-14.00 ] + [ 15.00-17.00 ]

lokalizacja: Kontakt. Przestrzeń ruchu i tańca., Kraków, ul. Szpitalna 40

koszt: 80 zł/osoby / rezerwacje: etnokrakow@rozstaje.pl [liczba miejsc ograniczona]


Bilety

12:00warsztaty balfolk / Pablo Loogaroo warsztaty Strefa Etno

Pedro & Magdalena – warsztaty z muzyką na żywo graną przez Pablo (Loogaroo)

Zanurz się, wyobraź sobie, improwizuj! Muzyka folkowa ewoluuje dzięki wpływom współczesnego jazzu, electro, hip hopu, które zmieniają sposoby interpretacji tancerzy. Celem artystów jest pokazanie, w jaki sposób tancerze mogą rozwijać swój własny styl, trzymając się możliwości swojego ciała, łącząc „oficjalną choreografię” i „osobistą choreografię” dzięki muzyce, do której tańczą.

Uczestnicy skupią się również na impulsach w ciele i muzyce: jak znaleźć inspiracje do kreatywnej improwizacji i jak oddychać. Prowadzący zamierzają „zdekonstruować nasze ciało”, pracując nad izolacją ciała, ruchami klatki piersiowej i brzucha, z silnym naciskiem na oddychanie. Improwizując solo i w parach do muzyki różnych stylów, nastrojów i motywów, spróbują urozmaicić wyobraźnię wszystkich uczestników i uczynić ich wszystkich bardziej kreatywnymi. Prowadzący chcą też zbliżyć się do praktyki teatru tańca, w której emocje i wyobraźnia skłaniają do poruszania się w określony sposób, aby wyrazić to, co czujemy i w jaki sposób chcemy przekazać to publiczności.

30 zł/os.

liczba miejsc ograniczona - rezerwacje etnokrakow@rozstaje.pl 

Bilety

15:30warsztaty balfolk / warsztaty balfolk / Mikuláš ,Filip ,Vojta warsztaty Strefa Etno

Filip, Vojta, Mikuláš. Bretońska muzyka spotyka się z minimalistycznym jazzem. A do tego ostinato. Zapadające w pamięć, hipnotyczne spotkanie trzech muzyków o różnym pochodzeniu nad tanecznymi melodiami z krain deszczu, mgły i tajemnic. A do tego ostinato. Smyczki, struny, głos i historie. A do tego ostinato.

 

Tańce z Górnej Bretanii – warsztaty z Mikulášem Bryanem i muzyka graną na żywo przez Filipa i Vojtę. Tańce z Górnej Bretanii są pozornie łatwe i rzeczywiście każdy może się cieszyć tańcząc je, choć przechowują one w sobie setki lat zbiorowych ludzkich doświadczeń. Artyści postarają się ukazać je we wszystkich ich możliwych, ekscytujących aspektach. Jako rozrywkę społeczną. Jako zbiorowe doświadczenie w budowaniu społeczności. I wreszcie, jako źródło naturalnych koncepcji ruchu, które pozwolą uczestnikom cieszyć się tańcem w bardzo dynamiczny, ale także wspólnotowy sposób.


30 zł/os.

liczba miejsc ograniczona - rezerwacje etnokrakow@rozstaje.pl 

Bilety

18:00Joachim Mencel Quintet - Artisena koncert Alchemia

Projekt to fuzja polskiej muzyki ludowej oraz nowoczesnego jazzu. To muzyka bazująca na tradycyjnych tańcach ludowych i chociaż nie jest przeznaczona do tańczenia, to idiom tańca wyraźnie kształtuje cały wyraz tej muzyki. Lider zespołu Joachim Mencel tak mówi: Zależy mi, aby moja muzyka „tańczyła” w duszy słuchacza. Chodzi mi bardziej o obudzenie w odbiorcy duchowej, a nie fizycznej ekspresji.

Repertuar zawiera kompozycje autorstwa Joachima Mencla inspirowane tańcami polskimi i tańcami obecnych w Polsce mniejszości etnicznych Wśród utworów jest m.in. polonez, oberek, kujawiak, czardasz, mazurek i krakowiak. Połączenie autorskiego stylu kompozytorskiego Mencla z duchem muzyki tanecznej stworzyło całkiem nową jakość. Jest to muzyka żywiołowa i jednocześnie poruszająca serce w rytmie ludowych tańców. Słuchacza wzrusza tęskna nuta muzyki naszych korzeni i zadziwia jej asymilacja z brzmieniami nowoczesnego jazzu.

W kwietniu 2018 ukazała się płyta zespołu Joachim Mencel Quintet Artisena w wydawnictwie For Tune; kompozytor do swojego zespołu zaprosił muzyków grających na perkusji, kontrabasie, skrzypcach i gitarze, a sam zasiada przy fortepianie oraz gra na lirze korbowej – instrumencie mającym swoją bogatą historię w polskiej muzyce ludowej. Koncert Joachim Mencel Quintet - Artisena dedykowany jest miłośnikom muzyki jazzowej oraz wszystkim, którzy kochają muzykę tradycyjną. 

 

Joachim Mencel – fortepian i lira korbowa

Weronika Plutecka – skrzypce

Gabriel Niedziela – gitara

Paweł Wszołek – kontrabas

Szymon Madej – perkusja

Bilety do kupienia 30 zł / przed koncertem

oraz portal: [eventim]

Bilety

18:00Loogaroo koncert Powiśle 11

Loogaroo to balfolkowy duet, który utworzyli Pablo Golder (akordeon diatoniczny) i Florian De Schepper (gitara akustyczna). Obaj mają za sobą wiele doświadczeń na muzycznych scenach. Golder znany m.in. z udziału w zespołach I Fratelli Tarzanelli oraz Ekko, wnosi do twórczości zespołu subtelność i żywiołowość brzmienia akordeonu diatonicznego. De Schepper, znany wcześniej m.in. z Duo De Schepper-Sanczuk oraz Broes dodaje od siebie rytmiczne i kołyszące tempa, w których rozwijają się urzekające melodie.

Po wieloletnim życiu w nieustannej trasie koncertowej z zespołami takimi jak Zigo czy Les Bandits, Pablo i Florian podjęli niedawno decyzję, by  kontynuować swą muzyczną karierę grając w duecie. Dla swej formacji wymyślili nazwę Loogaroo (nie należy jej mylić z francuskim  „loup-garou”, czyli wilkołakiem). Loogaroo jest mitologicznym stworzeniem z Karaibów, które zamienia się w jasną kulę światła, gdy pojawia się ciemność.

Podczas koncertu nie grozi słuchaczom żadne wilcze wycie, ale potężne i zaskakujące melodie proponowane przez Pabla, którym towarzyszą porywające i dynamiczne rytmy Floriana, które pozwalają tańczyć całą noc, nawet w trakcie pełni księżyca.

 

Pablo Golder – akordeon diatoniczny

Florian De Schepper – gitara akustyczna


 

wstęp wolny

18:45Raraszek / Pokrzyk koncert Powiśle 11

Raraszek

Obszar zainteresowań muzycznych kapeli Raraszek to region historycznej Małopolski. Mieszkający w Krakowie członkowie zespołu kompletują repertuar w oparciu o zapisy Oskara Kolberga, a także jeżdżą do okolicznych śpiewaków i instrumentalistów, oraz przesłuchują lokalne archiwa muzyczne. Zespół stara się grywać w możliwie jak najbardziej autentycznej konwencji, to znaczy: do tańca.

Szczególnie upodobali sobie melodie z północnych oraz południowo-wschodnich rubieży terytorium Krakowiaków, noszące najbardziej charakterystyczne cechy muzyki tanecznej, niescenicznej, niestylizowanej. Repertuar kapeli to głównie krakowiaki, walczyki, polki i oberki. W trakcie ich koncertów i potańcówek w kilka chwil można nauczyć się prostych kroków tańców tradycyjnych, by potem swobodnie bawić się przy muzyce wraz z innymi tancerzami. 
Grupa jest laureatem konkursu Stara Tradycja 2018 oraz przeglądu Krakowski Wianek w Szczurowej w 2018.

Na zeszłoroczną, 20. edycję Festiwalu EtnoKraków/Rozstaje, kapela specjalnie przygotowała repertuar żydowski, wybrany ze zbiorów Oskara Kolberga i kolekcji Muzyki Odnalezionej (spotkanie z prof. Andrzejem Bieńkowskim i pokaz filmu: Muzyka żydowska w pamięci wiejskich muzykantów). Zespół do tej pory koncertował również (m.in.) podczas festiwalu Wszystkie Mazurki Świata w Warszawie, a także w klubie Tyndyryndy w ramach Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą.

Maria Stępień – skrzypce

Darya Butskaya – skrzypce

Katarzyna Chodoń – śpiew, taniec

Aleksander Kwietniak – klarnet

Arkadiusz Szałata – basy



Pokrzyk

Spotkali się w Krakowie i choć każde z nich pochodzi z innej bajki, trzymają się razem. Połączyła ich fascynacja tradycyjną muzyką taneczną oraz obrzędową z Polski i innych stron. Patronuje im pokrzyk - wilcza jagoda, tajemnicza roślina spokrewniona z mandragorą.

Według medycyny ludowej, odpowiednio zastosowana, przynosiła niezwykle barwne, żywe i głębokie sny. Szekspir pisał, że to “roślina, od której zmysły durzeją”. Podobno właśnie dzięki pokrzykowi czarownice mogły latać na swoich miotłach…  Co zatem usłyszycie w tanecznym transie? Melodie z miejsc pochodzenia członków kapeli. Wygrzebane ze starych zapisków lub zebrane po wioskach. Blisko-odległe opowieści z Białorusi; pieśni z podmokłych mazurskich krajobrazów; żywe, a zarazem wzruszające melodie z Rzeszowszczyzny; przykurzony repertuar z okolic Krakowa, a także… Hmmm… Nie chcą zdradzić wszystkiego. Spróbujcie odgadnąć sami. Pokrzykiwanie w trakcie wirowania mile widziane.

 

Daria Butskaya – skrzypce

Ania Walkowiak – basy, bęben obręczowy, śpiew

Michał Biel – baraban, bęben obręczowy

Paweł Iwan – cymbały, śpiew

wstęp wolny

20:00Aziza Brahim koncert Powiśle 11

Przed nami spotkanie z artystką wybitną, której  twórczość przynosi międzynarodowy rezonans, zarówno dzięki artystycznym, muzycznym walorom jej dokonań, jak i za sprawą przesłania, które niesie wraz ze swymi piosenkami oraz kolejnymi płytami i koncertami. Porywający blues z Sahary jest w jej twórczości wzbogacony przez liczne inne muzyczne inspiracje, a tekstach artystka woła o usłyszenie głosu najsłabszych. Twórczość Azizy Brahim, wykonywana z głęboką pasją i wielką klasą, błyskotliwie pokonuje przestrzeń między jej zachodnio-saharyjskimi korzeniami a Barceloną, europejską metropolią, w której artystka obecnie mieszka. Aziza jest zarówno współczesną muzyczną poetką, jak też wybitną i elokwentną rzeczniczką ludu Saharawi oraz jego nieustającej walki o uznanie i sprawiedliwość.

Urodzona i wychowana w obozie dla uchodźców Saharawi, leżącym na granicy Algierii i Sahary Zachodniej, Aziza przeżyła w swym życiu zarówno wielkie, życiowe problemy, jak i sukcesy. Uciekając z obozu, spod reżimu i ucisku politycznego, który nastąpił po inwazji Maroka na Saharę Zachodnią w 1975 r., Aziza jako nastolatka wyjechała na Kubę, gdzie podjęła studia muzyczne. Tam doświadczyła głębokiego kubańskiego kryzysu gospodarczego lat 90. Tam też odrzucono jej prośbę o uzyskanie dyplomu uniwersyteckiego w dziedzinie muzyki.

Powróciła do obozu Saharawi w Algierii. Zaczęła wówczas śpiewać i grać w zespołach muzycznych. Tę pasję kontynuowała również po przeprowadzce do Hiszpanii w 2000 roku. Założyła tam zespół Gulili Mankoo, z którym wydała dwie cenione płyty: epkę „Mi Canto” (2008) i album „Mabruk” (2012). Już w tamtym czasie artystka występowała na najważniejszych, prestiżowych scenach i festiwalach, w tym w Queen Elizabeth Hall w Londynie.

W 2014 roku Aziza Brahim wydała swój pierwszy solowy album „Soutak”, nagrany dla słynnej oficyny Glitterbeat. Został on wyprodukowany przez Chrisa Eckmana (znanego z Walkabouts czy Dirtmusic, współpracownika m.in. Tamikrest). Płyta ta przynosiła porywające piosenki o świetnych melodiach, znakomicie zaśpiewane i niosące ze sobą ważne społeczne przesłanie – teksty dopominające się dostrzeżenia problemu uchodźców i usłyszenia ich głosu. Świetne wrażenia wzmocnił jeszcze kolejny krążek „Abbar el Hamada” wydany przez artystkę w 2016 roku. „Hamada” to słowo, którego Saharawi używają do określenia niesprzyjającego człowiekowi krajobrazu, rozciągającego się wzdłuż kamienistej pustyni algierskiej. Płyta zdobyła międzynarodowe uznanie. Na 2019 rok Aziza Brahim  zaplanowała wydanie kolejnego albumu.

 

Aziza Brahim – śpiew, tbal

Guillem Aguilar Nolis – gitara basowa

Ignasi Cusso Ruis – gitara

Nicolas Roca Gomez – perkusja

 

wstęp wolny

21:00Tuuletar koncert Powiśle 11

Tuuletar ("bogini wiatru" w fińskiej mitologii) to wokalna grupa, składająca się z czterech artystek z Finlandii. Od 2012 r. te błyskotliwe wokalistki współpracują komponując i wspólnie wykonując, tworząc własne niepowtarzalne brzmienie.

Tuuletar promuje fińską kulturę muzyczną w sposób nowatorski. Znakomite wokalistki wykorzystują wyłącznie swoje głosy (bez wsparcia instrumentalnego), aby stworzyć żywy, dźwiękowy krajobraz, w którym beatboxowe rytmy spotykają się z fińską ludową tradycją, ale i obcymi wpływami. Dzięki tej odświeżającej oryginalnej formule artystki stworzyły gatunek, który nazwały Vocal Folk Hop. Zachwyca on publiczność na całym świecie pełną emocji, źródłową i urzekającą twórczością.
W czerwcu 2016 roku zespół wydał swój, bardzo wysoko oceniony, debiutancki album „Tules Maas Vedes Taivaal”. Był on nagrany w USA w Liquid 5th Productions studio i wydany w fińskiej wytwórni Bafe's Factory. Płyta trafiła szybko do Top 10 w World Music Charts Europe oraz Transglobal World Music Charts. W lutym 2017 roku płyta zdobyła w Finlandii prestiżową nagrodę EMMA (fiński odpowiednik Grammy) za najlepszy album roku w kategorii etno.
Pochodzący ze wspomnianej debiutanckiej płyty utwór „Alku” został w 2017 roku wykorzystany w jednym z najpopularniejszych seriali ostatnich lat – „Grze o tron”. Ta sama piosenka pojawiła się również w australijskim serialu „Wentworth”. W ciągu ostatnich lat Tuuletar aktywnie występował na całym świecie, odbywając m.in. trzy ważne azjatyckie trasy koncertowe. Artystki wystąpiły też na wielu znaczących europejskich festiwalach world music: od WOMAD po Songlines Encounters, od Kaustinen Folk Music Festival po EtnoKraków/Rozstaje. W maju bieżącego roku, nakładem Bafe’s Factory, ukazał się drugi album zespołu „Rajatila / Borderline”, a opiekę artystyczną nad jego nagraniem sprawował ceniony w świecie muzyk Pekko Käppi. W tym roku artystki koncertować będą m.in. w Niemczech, Hiszpanii, Belgii, Szwajcarii – i oczywiście w Polsce.
 
Venla Ilona Blom – beatboxing, śpiew
 
Sini Koskelainen – śpiew
 
Johanna Kyykoski – śpiew
 
Piia Säilynoja – śpiew
wstęp wolny

21:00NOC TAŃCA / balfolk - Filip / Vojta / Mikulas / Mr. Folxlide koncert klub Strefa

Filip, Vojta, Mikuláš


Filip, Vojta, Mikuláš. Bretońska muzyka spotyka się z minimalistycznym jazzem. A do tego ostinato. Zapadające w pamięć, hipnotyczne spotkanie trzech muzyków o różnym pochodzeniu nad tanecznymi melodiami z krain deszczu, mgły i tajemnic. A do tego ostinato. Smyczki, struny, głos i historie. A do tego ostinato.

Tańce z Górnej Bretanii – warsztaty z Mikulášem Bryanem i muzyka graną na żywo przez Filipa i Vojtę. Tańce z Górnej Bretanii są pozornie łatwe i rzeczywiście każdy może się cieszyć tańcząc je, choć przechowują one w sobie setki lat zbiorowych ludzkich doświadczeń. Artyści postarają się ukazać je we wszystkich ich możliwych, ekscytujących aspektach. Jako rozrywkę społeczną. Jako zbiorowe doświadczenie w budowaniu społeczności. I wreszcie, jako źródło naturalnych koncepcji ruchu, które pozwolą uczestnikom cieszyć się tańcem w bardzo dynamiczny, ale także wspólnotowy sposób.



Mr. Folxlide

Artysta reklamuje się hasłem: ”Mr. Folxlide: True & blue loopin '& stompin' bar i bal folk”. Euroamerykańskie korzenie, cigar box (czyli gitara z pudełka po cygarach), głos, looper i stopy. Mr. Folxlide to najlepszy crossover / najlepsza krzyżówka balfolku z bluesem.

Europejska taneczna muzyka ludowa połączona z surowym brzmieniem stylowej amerykańskiej cigar box guitar. I stary blues adaptowany do balfolkowych tańców. Patent testowany na wielu festiwalach w całej Europie. Dobrze wstrząsnąć przed użyciem!

Mikuláš Bryan ciężko pracuje nad promocją czeskiej sceny, a także regularnie uczy bluesa i technik tańca. Studiował przez rok w Bretanii, tańcząc i występując z Cercle Celtique des Rennes. Jego inne inspiracje taneczne to tango, swing, salsa i balboa łączone z jazzem i współczesnymi warsztatami. Chociaż podchodzi do każdego tańca z głębokim szacunkiem dla jego korzeni i tradycji, zawsze dąży do poszerzenia swoich horyzontów i tworzy pomost między tradycją a nowoczesnością. To samo dotyczy jego muzyki, zespołu i solowego projektu Mr. Folxlide – to tygiel muzyki balfolkowej, bluesa, americany i nowej muzyki francuskiej. Jego doświadczenie w nauczaniu sięga od małych warsztatów po długie obozy szkoleniowe i zajęcia dla kilkuset osób na festiwalach takich jak Gennetines lub Boombal.

 

 Wydarzenie odbędzie się w klubie Strefa (ul. św. Tomasza 33)

 

 

 

 

wstęp wolny
7 lipca niedziela

15:00Wayne Ellington & Manchester Inspirational Voices koncert Nowohuckie Centrum Kultury

Chór Manchester Inspirational Voices jest jednym z najbardziej uznanych i rozpoznawalnych chórów typu “community” – społeczności lokalnych w Wielkiej Brytanii. Od swoich początków, które sięgają roku 2006 Wanye Ellington prowadzi chór w podróż niosąc przesłanie nadziei w wielu częściach Manchester i poza jego granicami. Zjednoczeni w miłości do muzyki i wiary.

Znaczenie chóru dla społeczności pozostaje niezastąpione; jest przystanią dla każdego, strefą wolną od stresu, gdzie jego członkowie mogą “zapomnieć się”, dając porwać muzyce, po to by znów się odnaleźć w atmosferze bezpieczeństwa, otoczeni wsparciem i miłością przyjaciół. MIV jest otwarty na przyjmowanie nowych członków i dzieli się wiarą i nadzieją z słuchaczami w każdym wieku i w każdym położeniu geograficznym. Muzyka bez barier. 

Chór wypracował sobie reputację jednego z najlepszych chórów gospel w północno-zachodniej części Wielkiej Brytanii – The North West Premier Community Choir (UK), a ich wyjątkowe brzmienie pozwoliło im dostać się do finału konkursu i zdobyć miano BBC Songs of Praise Gospel Choir w roku 2016. Wayne Ellington z troską i pieczołowitością kieruje grupą, stosując holistyczne podejście do umysłu, ciała i ducha i ich wpływu na jakość wydobywanego dźwięku i formy ekspresji. Nowi członkowie chóru są zawsze witani z otwartymi ramionami, a próby, które odbywają się przez cały rok, przeplatają się z koncertami, podczas których chór prezentuje repertuar znanych kompozytorów muzyki gospel, jak również utwory autorskie. W ramach festiwalu EtnoKraków/Rozstaje 2019 na scenie plenerowej Nowohuckiego Centrum Kultury usłyszymy współczesne utwory gospel, m.in. autorstwa Donnie’go McClurkin’a, Edwin’a Hawkins’a, Hezekiah Walker’s, jak również autorskie utwory członków chóru.

 

Wayne Ellington to znakomity wokalista jazzowy i gospel, nauczyciel, dyrygent i kompozytor. Karierę muzyczną rozpoczął w bardzo młodym wieku, w kościele, gdzie śpiewał w zespole wspólnie z rodzeństwem. Absolwent Wydziału Sztuki i Muzyki Uniwersytetu Brunel, zdobywca nagrody Sheridan Instrumental Prize za wybitne umiejętności wokalne. Wayne jest muzykiem wszechstronnym – występował m.in. w musicalach, jako backing vocal gwiazd muzyki rozrywkowej, koncertuje z wieloma chórami gospel na arenie międzynarodowej, prowadzi warsztaty wokalne w rozmaitych częściach świata. Jest pomysłodawcą Manchester International Gospel Festival, wykładowcą the Royal Northern College of Music, założycielem i dyrektorem Manchester Inspirational Voices, dynamicznego chóru wspólnotowego działającego w sercu Manchester, którym dyryguje od 12 lat. Na przełomie 2016/2017 chór otrzymał nagrodę BBC Songs of Praise- Gospel Choir of the Year. 


wstęp wolny